Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim

Metakognitif merupakan keupayaan untuk memantau, membuat aturan dan kawalan kognitif pengetahuan seseorang. Dalam psikologi pembelajaran kognitif, konstruk metakognitif menjadi kunci untuk memahami perbezaan pembelajaran dan pengalaman pembelajaran yang bermasalah bagi kebanyakan individu. Oleh itu,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ch’ng, Pei Eng, Ch’ng, Pei Cheng, Ab. Rahim, Suzana
Format: Research Reports
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/1/35506.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.35506
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.355062020-10-22T08:36:52Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/ Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim Ch’ng, Pei Eng Ch’ng, Pei Cheng Ab. Rahim, Suzana Consciousness. Cognition Creative processes. Imagination. Invention. General works Malaysia Metakognitif merupakan keupayaan untuk memantau, membuat aturan dan kawalan kognitif pengetahuan seseorang. Dalam psikologi pembelajaran kognitif, konstruk metakognitif menjadi kunci untuk memahami perbezaan pembelajaran dan pengalaman pembelajaran yang bermasalah bagi kebanyakan individu. Oleh itu, alat ukur metakognitif yang direkabentuk perlu dinilai secara objektif dari segi konstruknya sebelum ia digunakan. Kajian ini akan menguji kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur Metacognitive Awareness Inventory (MAI) dengan Model Rasch dalam Teori Respons Item. 300 pelajar daripada dua buah institusi pengajian tinggi di Pulau Pinang telah dipilih untuk memberi respons kepada item- item yang asal dalam MAI dan kesahan MAI dari segi kesahan konstruk, kesahan kandungan dan kebolehpercayaan dinilai. Secara keseluruhannya kajian ini dapat mengesahkan bahawa alat ukur MAI adalah sah dan konsisten dari segi konstruk dan kandungannya. Item-itemnya menepati (fit) model dan kajian ini turut membentuk satu skala baru iaitu Inventori Metakognitif Malaysia ataupun Malaysian Metacognitive Inventory (MMI) yang lebih sesuai untuk mengukur tahap metakognitif pelajar. Hasil kajian mencatatkan indeks kebolehpercayaan item dan indeks kebolehpercayaan individu MMI masing-nmasing melebihi 0.96 dan 0.93. Alat ukur MMI ini telah dikenalpasti ciri unidimensinya dan ia merupakan alat yang sah dan konsisten sesuai untuk mengukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi di Malaysia. 2007-05 Research Reports NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/1/35506.PDF Ch’ng, Pei Eng and Ch’ng, Pei Cheng and Ab. Rahim, Suzana (2007) Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim. [Research Reports] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Consciousness. Cognition
Creative processes. Imagination. Invention. General works
Malaysia
spellingShingle Consciousness. Cognition
Creative processes. Imagination. Invention. General works
Malaysia
Ch’ng, Pei Eng
Ch’ng, Pei Cheng
Ab. Rahim, Suzana
Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
description Metakognitif merupakan keupayaan untuk memantau, membuat aturan dan kawalan kognitif pengetahuan seseorang. Dalam psikologi pembelajaran kognitif, konstruk metakognitif menjadi kunci untuk memahami perbezaan pembelajaran dan pengalaman pembelajaran yang bermasalah bagi kebanyakan individu. Oleh itu, alat ukur metakognitif yang direkabentuk perlu dinilai secara objektif dari segi konstruknya sebelum ia digunakan. Kajian ini akan menguji kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur Metacognitive Awareness Inventory (MAI) dengan Model Rasch dalam Teori Respons Item. 300 pelajar daripada dua buah institusi pengajian tinggi di Pulau Pinang telah dipilih untuk memberi respons kepada item- item yang asal dalam MAI dan kesahan MAI dari segi kesahan konstruk, kesahan kandungan dan kebolehpercayaan dinilai. Secara keseluruhannya kajian ini dapat mengesahkan bahawa alat ukur MAI adalah sah dan konsisten dari segi konstruk dan kandungannya. Item-itemnya menepati (fit) model dan kajian ini turut membentuk satu skala baru iaitu Inventori Metakognitif Malaysia ataupun Malaysian Metacognitive Inventory (MMI) yang lebih sesuai untuk mengukur tahap metakognitif pelajar. Hasil kajian mencatatkan indeks kebolehpercayaan item dan indeks kebolehpercayaan individu MMI masing-nmasing melebihi 0.96 dan 0.93. Alat ukur MMI ini telah dikenalpasti ciri unidimensinya dan ia merupakan alat yang sah dan konsisten sesuai untuk mengukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi di Malaysia.
format Research Reports
author Ch’ng, Pei Eng
Ch’ng, Pei Cheng
Ab. Rahim, Suzana
author_facet Ch’ng, Pei Eng
Ch’ng, Pei Cheng
Ab. Rahim, Suzana
author_sort Ch’ng, Pei Eng
title Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes UiTM dan INTI / Ch’ng Pei Eng, Ch’ng Pei Cheng and Suzana Ab. Rahim
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan alat ukur metakognitif bagi pelajar di peringkat pengajian tinggi : kajian kes uitm dan inti / ch’ng pei eng, ch’ng pei cheng and suzana ab. rahim
publishDate 2007
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/1/35506.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/35506/
_version_ 1685651307260542976