Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah.
Pelbagai pendekatan kaedah pengajaran matematik telah didedahkan kepada guru agar dapat diaplikasikan dalam pengajaran supaya sentiasa menarik, kreatif, bermakna kepada pelajar dan juga mengambil kira faktor pelajar dan persekitarannya. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengenal pasti perse...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/1/42341.PDF http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.42341 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.423412021-02-25T05:20:25Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/ Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. Hamed, Salina Bahari, Peridah Abdullah, Abdul Ghani Kanesan General Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis Pelbagai pendekatan kaedah pengajaran matematik telah didedahkan kepada guru agar dapat diaplikasikan dalam pengajaran supaya sentiasa menarik, kreatif, bermakna kepada pelajar dan juga mengambil kira faktor pelajar dan persekitarannya. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengenal pasti persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap dan pencapaian pelajar terhadap matematik di sekolah menengah di daerah Seberang Perai Selatan. Kajian ini memberi penumpuan terhadap aspek persekitaran pembelajaran matematik dan faktor pelajar. Data dikumpul menggunakan soal selidik persekitaran pembelajaran dan sikap pelajar terhadap matematik yang melibatkan 1301 orang pelajar Tingkatan Empat di sekolah-sekolah menengah Daerah Seberang Perai Selatan. Data dianalisis menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson, varian sehala(ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Data sokongan juga diperolehi daripada temubual pelajar dan pemerhatian di dalam bilik darjah. Melalui analisis teknik regresi berganda menunjukkan terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan kepada sikap pelajar matematik iaitu penglibatan pelajar, organisasi kelas dan orientasi tugasan. Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan korelasi yang signifikan di antara sikap pelajar terhadap matematik dengan pencapaian pelajar dalam matematik 2007-01 Research Reports NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/1/42341.PDF Hamed, Salina and Bahari, Peridah and Abdullah, Abdul Ghani Kanesan (2007) Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. [Research Reports] (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
General Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis |
spellingShingle |
General Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis Hamed, Salina Bahari, Peridah Abdullah, Abdul Ghani Kanesan Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
description |
Pelbagai pendekatan kaedah pengajaran matematik telah didedahkan kepada guru agar dapat diaplikasikan dalam pengajaran supaya sentiasa menarik, kreatif, bermakna kepada pelajar dan juga mengambil kira faktor pelajar dan persekitarannya. Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk mengenal pasti persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap dan pencapaian pelajar terhadap matematik di sekolah menengah di daerah Seberang Perai Selatan. Kajian ini memberi penumpuan terhadap aspek persekitaran pembelajaran matematik dan faktor pelajar. Data dikumpul menggunakan soal selidik persekitaran pembelajaran dan sikap pelajar terhadap matematik yang melibatkan 1301 orang pelajar Tingkatan Empat di sekolah-sekolah menengah Daerah Seberang Perai Selatan. Data dianalisis menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson, varian sehala(ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Data sokongan juga diperolehi daripada temubual pelajar dan pemerhatian di dalam bilik darjah. Melalui analisis teknik regresi berganda menunjukkan terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan kepada sikap pelajar matematik iaitu penglibatan pelajar, organisasi kelas dan orientasi tugasan. Dapatan kajian juga menunjukkan wujudnya hubungan korelasi yang signifikan di antara sikap pelajar terhadap matematik dengan pencapaian pelajar dalam matematik |
format |
Research Reports |
author |
Hamed, Salina Bahari, Peridah Abdullah, Abdul Ghani Kanesan |
author_facet |
Hamed, Salina Bahari, Peridah Abdullah, Abdul Ghani Kanesan |
author_sort |
Hamed, Salina |
title |
Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
title_short |
Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
title_full |
Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
title_fullStr |
Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
title_full_unstemmed |
Persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
Tingkatan Empat di daerah Seberang Perai Selatan / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. |
title_sort |
persekitaran pembelajaran matematik dan hubungannya dengan sikap serta pencapaian pelajar terhadap matematik: satu kajian kes di kalangan pelajar-pelajar
tingkatan empat di daerah seberang perai selatan / salina hamed, peridah bahari and abdul ghani kanesan abdullah. |
publishDate |
2007 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/1/42341.PDF http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42341/ |
_version_ |
1692994688641925120 |