Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail
Malaysia merupakan negara pilihan bagi kebanyakan pelarian dan pencari suaka Rohingya di rantau ini untuk mendapatkan perlindungan antarabangsa. Namun begitu, naratif kehidupan pelarian Rohingya yang berada di seluruh Malaysia tidak jauh bezanya kerana mereka perlu berhadapan dengan cabaran hidup se...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
格式: | Book Section |
語言: | English |
出版: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2021
|
主題: | |
在線閱讀: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/1/54222.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/ https://www.ishec2021.com/ |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
機構: | Universiti Teknologi Mara |
語言: | English |
id |
my.uitm.ir.54222 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.542222022-02-07T07:21:52Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/ Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail Samsudin, Aida Zahirah Ismail, Napisah Karimah Preschool education. Nursery schools Education of special classes of persons Malaysia merupakan negara pilihan bagi kebanyakan pelarian dan pencari suaka Rohingya di rantau ini untuk mendapatkan perlindungan antarabangsa. Namun begitu, naratif kehidupan pelarian Rohingya yang berada di seluruh Malaysia tidak jauh bezanya kerana mereka perlu berhadapan dengan cabaran hidup sebagai pelarian. Ini termasuklah kesukaran dalam mendapatkan akses pendidikan dan mata pencarian kerana sebahagian besar mereka tidak berpendidikan. Kedatangan golongan pelarian ini turut memberi impak negatif dengan peningkatan kadar jenayah di Malaysia. Ini kerana anak-anak pelarian yang tidak berpeluang mendapat pendidikan formal mudah dieksploitasi oleh pihak tertentu untuk terlibat dalam jenayah di samping terlibat dalam masalah sosial yang lain sehingga mendatangkan kebimbangan kepada pelbagai pihak. Oleh yang demikian, pendidikan kanak-kanak pelarian Rohingya dilihat sangat penting demi masa depan mereka yang lebih baik sama ada Ketika dihantar pulang ke negara asal atau ditempatkan di negara ketiga. Kajian ini bertujuan meninjau realiti kehidupan pelarian Rohingya di Malaysia, khususnya dalam aspek pendidikan serta cabaran yang dihadapi oleh Pusat Bimbingan Alternatif (PBA) iaitu pihak yang menyediakan pendidikan bagi kanak-kanak Rohingya di Malaysia. Kajian kualitatif dengan menggunakan pendekatan kajian perpustakaan berdasarkan kajian lepas dari sumber primer dan sekunder. Kajian literatur ini mendapati bahawa situasi semasa pendidikan kanakkanak Rohingya di Malaysia perlu dikaji semula dan cabaran yang dihadapi oleh PBA juga perlu diperhalusi khususnya dalam aspek infrastruktur, silibus, tenaga guru sukarelawan serta dana kewangan. Hal ini penting bagi mendedahkan realiti sebenar bagi membolehkan pihakpihak yang terlibat khususnya badan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan dari komuniti Rohingya bagi membantu usaha memperkasakan pendidikan masyarakat Rohingya di Malaysia serta menjadi panduan dalam memperbaiki kualiti sistem yang sedia ada. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021 Book Section PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/1/54222.pdf ID54222 Samsudin, Aida Zahirah and Ismail, Napisah Karimah (2021) Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail. In: 4th International Islamic Heritage Conference 2021 (ISHEC ’21). Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS), Alor Gajah, Melaka, p. 24. ISBN 978-967-2846-07-9 https://www.ishec2021.com/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Preschool education. Nursery schools Education of special classes of persons |
spellingShingle |
Preschool education. Nursery schools Education of special classes of persons Samsudin, Aida Zahirah Ismail, Napisah Karimah Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
description |
Malaysia merupakan negara pilihan bagi kebanyakan pelarian dan pencari suaka Rohingya di rantau ini untuk mendapatkan perlindungan antarabangsa. Namun begitu, naratif kehidupan pelarian Rohingya yang berada di seluruh Malaysia tidak jauh bezanya kerana mereka perlu berhadapan dengan cabaran hidup sebagai pelarian. Ini termasuklah kesukaran dalam mendapatkan akses pendidikan dan mata pencarian kerana sebahagian besar mereka tidak berpendidikan. Kedatangan golongan pelarian ini turut memberi impak negatif dengan peningkatan kadar jenayah di Malaysia. Ini kerana anak-anak pelarian yang tidak berpeluang mendapat pendidikan formal mudah dieksploitasi oleh pihak tertentu untuk terlibat dalam jenayah di samping terlibat dalam masalah sosial yang lain sehingga mendatangkan kebimbangan kepada pelbagai pihak. Oleh yang demikian, pendidikan kanak-kanak pelarian Rohingya dilihat sangat penting demi masa depan mereka yang lebih baik sama ada Ketika dihantar pulang ke negara asal atau ditempatkan di negara ketiga. Kajian ini bertujuan meninjau realiti kehidupan pelarian Rohingya di Malaysia, khususnya dalam aspek pendidikan serta cabaran yang dihadapi oleh Pusat Bimbingan Alternatif (PBA) iaitu pihak yang menyediakan pendidikan bagi kanak-kanak Rohingya di Malaysia. Kajian kualitatif dengan menggunakan pendekatan kajian perpustakaan berdasarkan kajian lepas dari sumber primer dan sekunder. Kajian literatur ini mendapati bahawa situasi semasa pendidikan kanakkanak Rohingya di Malaysia perlu dikaji semula dan cabaran yang dihadapi oleh PBA juga perlu diperhalusi khususnya dalam aspek infrastruktur, silibus, tenaga guru sukarelawan serta dana kewangan. Hal ini penting bagi mendedahkan realiti sebenar bagi membolehkan pihakpihak yang terlibat khususnya badan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan dari komuniti Rohingya bagi membantu usaha memperkasakan pendidikan masyarakat Rohingya di Malaysia serta menjadi panduan dalam memperbaiki kualiti sistem yang sedia ada. |
format |
Book Section |
author |
Samsudin, Aida Zahirah Ismail, Napisah Karimah |
author_facet |
Samsudin, Aida Zahirah Ismail, Napisah Karimah |
author_sort |
Samsudin, Aida Zahirah |
title |
Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
title_short |
Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
title_full |
Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
title_fullStr |
Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
title_full_unstemmed |
Dilema pendidikan kanak-kanak Rohingya di Malaysia: satu tinjauan awal / Aida Zahirah Samsudin dan Napisah Karimah Ismail |
title_sort |
dilema pendidikan kanak-kanak rohingya di malaysia: satu tinjauan awal / aida zahirah samsudin dan napisah karimah ismail |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/1/54222.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54222/ https://www.ishec2021.com/ |
_version_ |
1724611814499549184 |