Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon

Pengajaran kosa baharu kepada pelajar bukan asli Bahasa Cina sebagai bahasa asing adalah mustahak untuk meningkatkan penguasaan mereka kepada Bahasa Cina. Dengan ini aspek kognitif mereka terhadap kata baharu fantasi novel Cina perlu diberi perhatian dengan menggunakan novel fantasi sebagai bahan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Bok, Check Meng, Goh, Ying Soon
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/1/58282.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.58282
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.582822022-06-08T07:24:12Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/ Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon Bok, Check Meng Goh, Ying Soon Learning. Learning strategies Institutions of higher education PN Literature (General) Pengajaran kosa baharu kepada pelajar bukan asli Bahasa Cina sebagai bahasa asing adalah mustahak untuk meningkatkan penguasaan mereka kepada Bahasa Cina. Dengan ini aspek kognitif mereka terhadap kata baharu fantasi novel Cina perlu diberi perhatian dengan menggunakan novel fantasi sebagai bahan penambahan kosa baharu mereka. Cara pengajaran secara sistematik perlu dilakukan disusuli dengan kaedah pengajaran yang dapat memastikan proses pembelajaran kata baharu dalam novel fantasi Cina telah berlaku. Untuk membenarkan pelajar-pelajar mengakses bahan pembelajaran pada masa yang mereka ingini, bahan pembelajaran tesebut telah dimuat naik ke dalam sistem i-Ieam (http://i-learn.uitm.edu.myl). Dengan ini kajian ini telah dijalankan untuk mengukur sejauh mana kesedaran pelajar Melayu tahap diploma terhadap pembelajaran kata baharu dalam novel fantasi Cina telah berlaku. Setelah belajar secara beberapa minggu bahan pembelajaran yang telah disediakan secara sistematik ini, pelajar-pelajar diploma ini telah diminta mengisi borang soal selidik di atas talian. Hasil dapatan kajian adalah positif. Ia telah menunjukkan bahawa bahan pembelajaran novel fantasi Cina boleh digunakan sebagai bahan tambahan perolehan kata baharu. Pelajar-pelajar diploma ini adalah bersedia dan dapat menerima novel fantasi Cina sebagai bahan sokongan pembelajaran kata baharu. Beberapa cadangan juga dikemukakan sebagai langkah penambahbaikan penggunaan novel fantasi Cina sebagai bahan pembelajaran kata baharu. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/1/58282.PDF Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon. (2014) In: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik 2014, 28 Oktober 2014, UiTM PAHANG.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Learning. Learning strategies
Institutions of higher education
PN Literature (General)
spellingShingle Learning. Learning strategies
Institutions of higher education
PN Literature (General)
Bok, Check Meng
Goh, Ying Soon
Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
description Pengajaran kosa baharu kepada pelajar bukan asli Bahasa Cina sebagai bahasa asing adalah mustahak untuk meningkatkan penguasaan mereka kepada Bahasa Cina. Dengan ini aspek kognitif mereka terhadap kata baharu fantasi novel Cina perlu diberi perhatian dengan menggunakan novel fantasi sebagai bahan penambahan kosa baharu mereka. Cara pengajaran secara sistematik perlu dilakukan disusuli dengan kaedah pengajaran yang dapat memastikan proses pembelajaran kata baharu dalam novel fantasi Cina telah berlaku. Untuk membenarkan pelajar-pelajar mengakses bahan pembelajaran pada masa yang mereka ingini, bahan pembelajaran tesebut telah dimuat naik ke dalam sistem i-Ieam (http://i-learn.uitm.edu.myl). Dengan ini kajian ini telah dijalankan untuk mengukur sejauh mana kesedaran pelajar Melayu tahap diploma terhadap pembelajaran kata baharu dalam novel fantasi Cina telah berlaku. Setelah belajar secara beberapa minggu bahan pembelajaran yang telah disediakan secara sistematik ini, pelajar-pelajar diploma ini telah diminta mengisi borang soal selidik di atas talian. Hasil dapatan kajian adalah positif. Ia telah menunjukkan bahawa bahan pembelajaran novel fantasi Cina boleh digunakan sebagai bahan tambahan perolehan kata baharu. Pelajar-pelajar diploma ini adalah bersedia dan dapat menerima novel fantasi Cina sebagai bahan sokongan pembelajaran kata baharu. Beberapa cadangan juga dikemukakan sebagai langkah penambahbaikan penggunaan novel fantasi Cina sebagai bahan pembelajaran kata baharu.
format Conference or Workshop Item
author Bok, Check Meng
Goh, Ying Soon
author_facet Bok, Check Meng
Goh, Ying Soon
author_sort Bok, Check Meng
title Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
title_short Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
title_full Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
title_fullStr Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
title_full_unstemmed Kognitif terhadap kata baharu fantasi novel Cina di kalangan pelajar Melayu diploma / Bok Check Meng and Goh Ying Soon
title_sort kognitif terhadap kata baharu fantasi novel cina di kalangan pelajar melayu diploma / bok check meng and goh ying soon
publishDate 2014
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/1/58282.PDF
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/58282/
_version_ 1735389625399115776