Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah

Kewujudan Internet membawa suatu inovasi kepada gaya pengajaran dan pembelajaran (P&P). Kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh Internet menyebabkan maklumat boleh dicapai oleh pelajar tanpa mengira di mana mereka berada dan pada bila-bila masa sahaja. Seperti pembaharuan pembaharuan yan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Ariffin, Nor Hapiza, Juddin, Norlaila, Hamzah, Zaharah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/1/73323.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.73323
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.733232023-03-20T02:15:35Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/ Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah Mohd Ariffin, Nor Hapiza Juddin, Norlaila Hamzah, Zaharah Educational technology Learning ability Kewujudan Internet membawa suatu inovasi kepada gaya pengajaran dan pembelajaran (P&P). Kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh Internet menyebabkan maklumat boleh dicapai oleh pelajar tanpa mengira di mana mereka berada dan pada bila-bila masa sahaja. Seperti pembaharuan pembaharuan yang baru diperkenalkan, pelbagai reaksi mengenai kaedah tersebut diterima. Kajian ini dilakukan untuk menilai sikap dan pandangan pelajar terhadap penggunaan tutorial dalam talian bagi matapelajaran matematik. Persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran ini perlu diketahui agar pihak pihak yang berkaitan seperti ahli akademik dan institusi pendidikan dapat mengambil langkah-Iangkah yang sewajarnya untuk merangka suatu pendekatan pengajaran yang bersesuaian. Sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar Fakulti Kejuruteraan, UiTM Shah Alam yang mengambil kursus matematik MAT191/192 (Pembezaan dan Pengamiran). Soalselidik digunakan sebagai alat pengumpulan data dan data dianalisis menggunakan perisian statistik. Implikasi kajian ini kepada pihak pentadbiran, tenaga pengajar dan pelajar turut dibincangkan. Beberapa cadangan untuk kajian akan datang turut dikemukakan. 2002 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/1/73323.pdf Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah. (2002) In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Educational technology
Learning ability
spellingShingle Educational technology
Learning ability
Mohd Ariffin, Nor Hapiza
Juddin, Norlaila
Hamzah, Zaharah
Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
description Kewujudan Internet membawa suatu inovasi kepada gaya pengajaran dan pembelajaran (P&P). Kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh Internet menyebabkan maklumat boleh dicapai oleh pelajar tanpa mengira di mana mereka berada dan pada bila-bila masa sahaja. Seperti pembaharuan pembaharuan yang baru diperkenalkan, pelbagai reaksi mengenai kaedah tersebut diterima. Kajian ini dilakukan untuk menilai sikap dan pandangan pelajar terhadap penggunaan tutorial dalam talian bagi matapelajaran matematik. Persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran ini perlu diketahui agar pihak pihak yang berkaitan seperti ahli akademik dan institusi pendidikan dapat mengambil langkah-Iangkah yang sewajarnya untuk merangka suatu pendekatan pengajaran yang bersesuaian. Sampel kajian terdiri daripada pelajar-pelajar Fakulti Kejuruteraan, UiTM Shah Alam yang mengambil kursus matematik MAT191/192 (Pembezaan dan Pengamiran). Soalselidik digunakan sebagai alat pengumpulan data dan data dianalisis menggunakan perisian statistik. Implikasi kajian ini kepada pihak pentadbiran, tenaga pengajar dan pelajar turut dibincangkan. Beberapa cadangan untuk kajian akan datang turut dikemukakan.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Ariffin, Nor Hapiza
Juddin, Norlaila
Hamzah, Zaharah
author_facet Mohd Ariffin, Nor Hapiza
Juddin, Norlaila
Hamzah, Zaharah
author_sort Mohd Ariffin, Nor Hapiza
title Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
title_short Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
title_full Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
title_fullStr Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
title_full_unstemmed Tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / Nor Hapiza Mohd Ariffin, Norlaila Juddin and Zaharah Hamzah
title_sort tutorial dalam talian: dari perspektif pelajar / nor hapiza mohd ariffin, norlaila juddin and zaharah hamzah
publishDate 2002
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/1/73323.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73323/
_version_ 1761622331178876928