Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit

Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ag. Damit, Saini
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.74023
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.740232023-07-27T16:55:56Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/ Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit Ag. Damit, Saini Performance. Competence. Academic achievement High schools Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sabah yang terdiri daripada tujuh buah sekolah, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Limauan Papar, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam Kota Kinabalu. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ranau, Sekolah Menengah Kebanngsaan Agama Tun Said Kota Belud, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Sakaran Semporna dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sandakan. Dalam kajian ini, penyelidik menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 30 set soalan. Temu bual juga diadakan dengan guru-guru bahasa Arab, di samping itu, penilaian pencapaian murid-murid juga diteliti untuk mendapatkan maklumat tambahan. Semua data yang diperolehi, dianalisis untuk mendapatkan hasil kajian. Berdasarkan maklumat yang diperolehi adalah diharapkan agar pihak-pihak yang berkenaan prihatin terhadap pembelajaran Bahasa Arab Komunikasi. 2002 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit. (2002) In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Performance. Competence. Academic achievement
High schools
spellingShingle Performance. Competence. Academic achievement
High schools
Ag. Damit, Saini
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
description Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sabah yang terdiri daripada tujuh buah sekolah, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Limauan Papar, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam Kota Kinabalu. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ranau, Sekolah Menengah Kebanngsaan Agama Tun Said Kota Belud, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Sakaran Semporna dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sandakan. Dalam kajian ini, penyelidik menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 30 set soalan. Temu bual juga diadakan dengan guru-guru bahasa Arab, di samping itu, penilaian pencapaian murid-murid juga diteliti untuk mendapatkan maklumat tambahan. Semua data yang diperolehi, dianalisis untuk mendapatkan hasil kajian. Berdasarkan maklumat yang diperolehi adalah diharapkan agar pihak-pihak yang berkenaan prihatin terhadap pembelajaran Bahasa Arab Komunikasi.
format Conference or Workshop Item
author Ag. Damit, Saini
author_facet Ag. Damit, Saini
author_sort Ag. Damit, Saini
title Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
title_short Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
title_full Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
title_fullStr Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
title_full_unstemmed Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
title_sort persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar smk agama sabah / saini ag. damit
publishDate 2002
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/
_version_ 1772815530882760704