Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit
Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi k...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.74023 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.740232023-07-27T16:55:56Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/ Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit Ag. Damit, Saini Performance. Competence. Academic achievement High schools Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sabah yang terdiri daripada tujuh buah sekolah, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Limauan Papar, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam Kota Kinabalu. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ranau, Sekolah Menengah Kebanngsaan Agama Tun Said Kota Belud, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Sakaran Semporna dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sandakan. Dalam kajian ini, penyelidik menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 30 set soalan. Temu bual juga diadakan dengan guru-guru bahasa Arab, di samping itu, penilaian pencapaian murid-murid juga diteliti untuk mendapatkan maklumat tambahan. Semua data yang diperolehi, dianalisis untuk mendapatkan hasil kajian. Berdasarkan maklumat yang diperolehi adalah diharapkan agar pihak-pihak yang berkenaan prihatin terhadap pembelajaran Bahasa Arab Komunikasi. 2002 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit. (2002) In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Performance. Competence. Academic achievement High schools |
spellingShingle |
Performance. Competence. Academic achievement High schools Ag. Damit, Saini Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
description |
Kertas Kerja ini disediakan untuk menilai dan meneliti persepsi pelajar terhadap pembelajaran Bahasa Aarab Komunikasi yang diajarkan di Sekolah-sekolah Menengah Kebangsaan Agama dan Kelas Aliran Agama seluruh Malaysia dan merupakan mata pelajaran wajib diambil dalam peperiksaan PMR. Responden bagi kajian ini ialah pelajar-pelajar tingkatan tiga di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sabah yang terdiri daripada tujuh buah sekolah, iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Limauan Papar, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam Kota Kinabalu. Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kota Kinabalu, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Ranau, Sekolah Menengah Kebanngsaan Agama Tun Said Kota Belud, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Tun Sakaran Semporna dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sandakan. Dalam kajian ini, penyelidik menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 30 set soalan. Temu bual juga diadakan dengan guru-guru bahasa Arab, di samping itu, penilaian pencapaian murid-murid juga diteliti untuk mendapatkan maklumat tambahan. Semua data yang diperolehi, dianalisis untuk mendapatkan hasil kajian. Berdasarkan maklumat yang diperolehi adalah diharapkan agar pihak-pihak yang berkenaan prihatin terhadap pembelajaran Bahasa Arab Komunikasi. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ag. Damit, Saini |
author_facet |
Ag. Damit, Saini |
author_sort |
Ag. Damit, Saini |
title |
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
title_short |
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
title_full |
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
title_fullStr |
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
title_full_unstemmed |
Persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar SMK Agama Sabah / Saini Ag. Damit |
title_sort |
persepsi pelajar terhadap pembelajaran bahasa arab komunikasi: satu kajian di kalangan pelajar-pelajar smk agama sabah / saini ag. damit |
publishDate |
2002 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/1/74023.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74023/ |
_version_ |
1772815530882760704 |