Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Penerbitan JSKM
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/ https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.83798 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.837982023-09-12T02:43:50Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/ Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar Study and teaching Malaysia Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang mengambil subjek statistik bagi peringkat ijazah menjalankan kelas secara bersemuka selama dua jam sahaja (syarahan 1 jam, tutorial 1 jam) dan 2 jam yang seterusnya (syarahan 2 jam) adalah secara dalam talian. Pelajar perlu membiasakan diri dengan kaedah BL memandangkan kaedah pembelajaran pada lima semester berturut-turut sebelum ini adalah secara dalam talian sepenuhnya. Pada semester terkini, kesemua penilaian iaitu ujian, tugasan dan peperiksaan akhir akan dijalankan secara fizikal, berbeza dengan penilaian bagi lima semester berturut-turut sebelum ini berasaskan ‘open-book’yang dijalankan secara dalam talian. Soal selidikperingkat awal dilakukan kepada 54 orang pelajar bagi mengetahui maklumbalas terhadap pandangan pelajar dalam kaedah pembelajaran subjek statistik. Data markah sebanyak 104 orang pelajar juga diambil bagi dua semester terkini dan seterusnya ujian-t bagi sampel tak bersandar digunakan untuk menganalisa data. Berdasarkan tinjauan awal dari soal selidik, didapati majoriti pelajar memilih pembelajaran secara BL iaitu gabungan di antara pembelajaran dalam talian dan bersemuka. Namun begitu, jika dibandingkan markah penilaian bagi dua semester terkini didapati pencapaian pembelajaran dalam talian sepenuhnya adalah lebih baik dari pencapaian semasa ‘blended learning (BL) Unit Penerbitan JSKM 2023-04 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]. (2023) Enhancing Innovations In e-Learning For Future Preparation <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Enhancing_Innovations_In_e-Learning_For_Future_Preparation/>, 5. pp. 21-25. ISSN 978-967-25608-8-3 https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Study and teaching Malaysia |
spellingShingle |
Study and teaching Malaysia Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
description |
Pengajaran dan pembelajaran (pdp) bagi subjek statistik bagi pelajar kejuruteraan pada semester terkini (Okt 2022 - Feb 2023) dijalankan secara kaedah bercampur ataupun lebih dikenali sebagai ‘blended learning (BL)’ iaitu kombinasi di antara pembelajaran dalam talian dan juga bersemuka. Pelajar yang mengambil subjek statistik bagi peringkat ijazah menjalankan kelas secara bersemuka selama dua jam sahaja (syarahan 1 jam, tutorial 1 jam) dan 2 jam yang seterusnya (syarahan 2 jam) adalah secara dalam talian. Pelajar perlu membiasakan diri dengan kaedah BL memandangkan kaedah pembelajaran pada lima semester berturut-turut sebelum ini adalah secara dalam talian sepenuhnya. Pada semester terkini, kesemua penilaian iaitu ujian, tugasan dan peperiksaan akhir akan dijalankan secara fizikal, berbeza dengan penilaian bagi lima semester berturut-turut sebelum ini berasaskan ‘open-book’yang dijalankan secara dalam talian. Soal selidikperingkat awal dilakukan kepada 54 orang pelajar bagi mengetahui maklumbalas terhadap pandangan pelajar dalam kaedah pembelajaran subjek statistik. Data markah sebanyak 104 orang pelajar juga diambil bagi dua semester terkini dan seterusnya ujian-t bagi sampel tak bersandar digunakan untuk menganalisa data. Berdasarkan tinjauan awal dari soal selidik, didapati majoriti pelajar memilih pembelajaran secara BL iaitu gabungan di antara pembelajaran dalam talian dan bersemuka. Namun begitu, jika dibandingkan markah penilaian bagi dua semester terkini didapati pencapaian pembelajaran dalam talian sepenuhnya adalah lebih baik dari pencapaian semasa ‘blended learning (BL) |
format |
Article |
author |
Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar |
author_facet |
Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar |
author_sort |
Mahlan, Siti Balqis |
title |
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
title_short |
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
title_full |
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
title_fullStr |
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
title_full_unstemmed |
Perbandingan kaedah PDP bagi subjek statistik / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] |
title_sort |
perbandingan kaedah pdp bagi subjek statistik / siti balqis mahlan ... [et al.] |
publisher |
Unit Penerbitan JSKM |
publishDate |
2023 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/1/83798.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83798/ https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/ |
_version_ |
1778165970071715840 |