Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan yang diberi dan menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Kajian ini dijalankan di enam buah sekol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A., Razak, Ahmad Zabidi Abdul
Format: Article
Language:English
Published: University of Malaya 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/16791/1/Artikel.penerimaan_guru.Aisya.doc
http://eprints.um.edu.my/16791/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaya
Language: English
id my.um.eprints.16791
record_format eprints
spelling my.um.eprints.167912019-05-30T03:44:10Z http://eprints.um.edu.my/16791/ Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A. Razak, Ahmad Zabidi Abdul L Education (General) Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan yang diberi dan menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Kajian ini dijalankan di enam buah sekolah menengah di daerah Petaling Utama. Seramai 174 guru telah menjadi responden kajian. Data yang dikumpul telah dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS versi 21. Kaedah statistik yang telah digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min, frekuensi dan peratus. Kajian membuktikan bahawa guru-guru memandang latihan dalam perkhidmatan sebagai alat pembangunan staf; alat pembangunan profesionalisme secara berterusan dan untuk mendidik guru-guru mengenai kompetensi yang baru. Maka pihak pengurusan sekolah boleh mewujudkan peluang yang lebih baik untuk menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian dengan keperluan guru. Pihak Kementerian pula boleh menambahkan pemantauan terhadap sekolah-sekolah agar perancangan latihan dalam perkhidmatan mencapai standard kualiti yang digariskan olehnya. Diharapkan kajian ini menjadi panduan dalam menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian bagi meningkatkan profesionalisme guru. Kata kunci: kesesuaian, latihan dalam perkhidmatan, profesionalisme keguruan University of Malaya 2014 Article PeerReviewed application/msword en http://eprints.um.edu.my/16791/1/Artikel.penerimaan_guru.Aisya.doc Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A. and Razak, Ahmad Zabidi Abdul (2014) Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 34. pp. 63-82. ISSN 01265261
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Research Repository
url_provider http://eprints.um.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan yang diberi dan menilai kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan iaitu kandungan, penyampai, hari dan tempoh latihan serta tempat latihan diadakan. Kajian ini dijalankan di enam buah sekolah menengah di daerah Petaling Utama. Seramai 174 guru telah menjadi responden kajian. Data yang dikumpul telah dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS versi 21. Kaedah statistik yang telah digunakan ialah statistik deskriptif iaitu min, frekuensi dan peratus. Kajian membuktikan bahawa guru-guru memandang latihan dalam perkhidmatan sebagai alat pembangunan staf; alat pembangunan profesionalisme secara berterusan dan untuk mendidik guru-guru mengenai kompetensi yang baru. Maka pihak pengurusan sekolah boleh mewujudkan peluang yang lebih baik untuk menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian dengan keperluan guru. Pihak Kementerian pula boleh menambahkan pemantauan terhadap sekolah-sekolah agar perancangan latihan dalam perkhidmatan mencapai standard kualiti yang digariskan olehnya. Diharapkan kajian ini menjadi panduan dalam menjadikan latihan dalam perkhidmatan bersesuaian bagi meningkatkan profesionalisme guru. Kata kunci: kesesuaian, latihan dalam perkhidmatan, profesionalisme keguruan
format Article
author Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
author_facet Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
Razak, Ahmad Zabidi Abdul
author_sort Siti Nur Aisya Sugumarie bt Abdullah, S.N.A.S.A.
title Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
title_short Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
title_full Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
title_fullStr Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
title_full_unstemmed Penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
title_sort penerimaan guru terhadap latihan dalam perkhidmatan dan kesesuaian aspek-aspek latihan dalam perkhidmatan
publisher University of Malaya
publishDate 2014
url http://eprints.um.edu.my/16791/1/Artikel.penerimaan_guru.Aisya.doc
http://eprints.um.edu.my/16791/
_version_ 1643690364814491648