Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan projek akan dipa...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Non-Indexed Article |
Published: |
Universiti Malaysia Kelantan
2014
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/ http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
id |
my.umk.eprints.8310 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.umk.eprints.83102022-05-23T10:26:47Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/ Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan Khairul Azhar Mat Daud Ahmad Rasdan Ismail Ahamad Tarmizi Azizan Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan projek akan dipantau oleh pensyarah yang bertindak sebagai fasilitator. Bagi memperkasakan lagi konsep pembelajaran berasaskan studio ini, maka unsur-unsur kemahiran insaniah perlu dipertingkatkan. Melalui kaedah pembelajaran di abad ke 21 ini, ciri-ciri keusahawanan seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran merancang, kemahiran bekerja dalam kumpulan serta sifat-sifat keusahawanan seperti cekal, rajin, kuat bekerja, amanah, kuat berusaha dan sebagainya perlu diterapkan dalam diri setiap pelajar. Melalui gabungan antara ciri-ciri kemahiran insaniah dan ciri-ciri keusahawanan ini, maka satu kaedah pembelajaran berasaskan studio dan berorientasikan pelajar telah dilaksanakan. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan, adalah didapati bahawa kaedah pembelajaran berasaskan usahawan ini telah berupaya meningkatkan tahap kemahiran insaniah pelajar serta memotivasikan pelajar. Universiti Malaysia Kelantan 2014 Non-Indexed Article NonPeerReviewed Khairul Azhar Mat Daud and Ahmad Rasdan Ismail and Ahamad Tarmizi Azizan and Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman (2014) Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan. TENIAT : Journal Antarabangsa "Creative Futures" dan Warisan, 2 (1). pp. 14-27. ISSN 2289 -4527 http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Kelantan |
building |
Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Kelantan |
content_source |
UMK Institutional Repository |
url_provider |
http://umkeprints.umk.edu.my/ |
description |
Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada
pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan
diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan
projek akan dipantau oleh pensyarah yang bertindak sebagai fasilitator. Bagi memperkasakan lagi
konsep pembelajaran berasaskan studio ini, maka unsur-unsur kemahiran insaniah perlu dipertingkatkan.
Melalui kaedah pembelajaran di abad ke 21 ini, ciri-ciri keusahawanan seperti kemahiran berkomunikasi,
kemahiran merancang, kemahiran bekerja dalam kumpulan serta sifat-sifat keusahawanan seperti cekal,
rajin, kuat bekerja, amanah, kuat berusaha dan sebagainya perlu diterapkan dalam diri setiap pelajar.
Melalui gabungan antara ciri-ciri kemahiran insaniah dan ciri-ciri keusahawanan ini, maka satu kaedah
pembelajaran berasaskan studio dan berorientasikan pelajar telah dilaksanakan. Berdasarkan kepada
kajian yang dijalankan, adalah didapati bahawa kaedah pembelajaran berasaskan usahawan ini telah
berupaya meningkatkan tahap kemahiran insaniah pelajar serta memotivasikan pelajar. |
format |
Non-Indexed Article |
author |
Khairul Azhar Mat Daud Ahmad Rasdan Ismail Ahamad Tarmizi Azizan Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman |
spellingShingle |
Khairul Azhar Mat Daud Ahmad Rasdan Ismail Ahamad Tarmizi Azizan Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
author_facet |
Khairul Azhar Mat Daud Ahmad Rasdan Ismail Ahamad Tarmizi Azizan Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman |
author_sort |
Khairul Azhar Mat Daud |
title |
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
title_short |
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
title_full |
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
title_fullStr |
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
title_full_unstemmed |
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan |
title_sort |
penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di universiti malaysia kelantan |
publisher |
Universiti Malaysia Kelantan |
publishDate |
2014 |
url |
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/ http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf |
_version_ |
1763303965894639616 |