Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan

Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan projek akan dipa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Khairul Azhar Mat Daud, Ahmad Rasdan Ismail, Ahamad Tarmizi Azizan, Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman
Format: Non-Indexed Article
Published: Universiti Malaysia Kelantan 2014
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
id my.umk.eprints.8310
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.83102022-05-23T10:26:47Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/ Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan Khairul Azhar Mat Daud Ahmad Rasdan Ismail Ahamad Tarmizi Azizan Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan projek akan dipantau oleh pensyarah yang bertindak sebagai fasilitator. Bagi memperkasakan lagi konsep pembelajaran berasaskan studio ini, maka unsur-unsur kemahiran insaniah perlu dipertingkatkan. Melalui kaedah pembelajaran di abad ke 21 ini, ciri-ciri keusahawanan seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran merancang, kemahiran bekerja dalam kumpulan serta sifat-sifat keusahawanan seperti cekal, rajin, kuat bekerja, amanah, kuat berusaha dan sebagainya perlu diterapkan dalam diri setiap pelajar. Melalui gabungan antara ciri-ciri kemahiran insaniah dan ciri-ciri keusahawanan ini, maka satu kaedah pembelajaran berasaskan studio dan berorientasikan pelajar telah dilaksanakan. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan, adalah didapati bahawa kaedah pembelajaran berasaskan usahawan ini telah berupaya meningkatkan tahap kemahiran insaniah pelajar serta memotivasikan pelajar. Universiti Malaysia Kelantan 2014 Non-Indexed Article NonPeerReviewed Khairul Azhar Mat Daud and Ahmad Rasdan Ismail and Ahamad Tarmizi Azizan and Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman (2014) Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan. TENIAT : Journal Antarabangsa "Creative Futures" dan Warisan, 2 (1). pp. 14-27. ISSN 2289 -4527 http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
description Pembelajaran berasaskan studio merupakan pendekatan pembelajaran yang menekankan kepada pencapaian hasil kerja pelajar. Pembelajaran ini adalah berorientasikan kepada pelajar. Pelajar akan diberi peluang untuk merancang dan seterusnya membangunkan projek yang dirancang. Perlaksanaan projek akan dipantau oleh pensyarah yang bertindak sebagai fasilitator. Bagi memperkasakan lagi konsep pembelajaran berasaskan studio ini, maka unsur-unsur kemahiran insaniah perlu dipertingkatkan. Melalui kaedah pembelajaran di abad ke 21 ini, ciri-ciri keusahawanan seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran merancang, kemahiran bekerja dalam kumpulan serta sifat-sifat keusahawanan seperti cekal, rajin, kuat bekerja, amanah, kuat berusaha dan sebagainya perlu diterapkan dalam diri setiap pelajar. Melalui gabungan antara ciri-ciri kemahiran insaniah dan ciri-ciri keusahawanan ini, maka satu kaedah pembelajaran berasaskan studio dan berorientasikan pelajar telah dilaksanakan. Berdasarkan kepada kajian yang dijalankan, adalah didapati bahawa kaedah pembelajaran berasaskan usahawan ini telah berupaya meningkatkan tahap kemahiran insaniah pelajar serta memotivasikan pelajar.
format Non-Indexed Article
author Khairul Azhar Mat Daud
Ahmad Rasdan Ismail
Ahamad Tarmizi Azizan
Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman
spellingShingle Khairul Azhar Mat Daud
Ahmad Rasdan Ismail
Ahamad Tarmizi Azizan
Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman
Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
author_facet Khairul Azhar Mat Daud
Ahmad Rasdan Ismail
Ahamad Tarmizi Azizan
Mohamad Syukran Kamal Ruzzaman
author_sort Khairul Azhar Mat Daud
title Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
title_short Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
title_full Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
title_fullStr Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
title_full_unstemmed Penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di Universiti Malaysia Kelantan
title_sort penerapan nilai-nilai keusahawanan dalam pembelajaran berasaskan studio di universiti malaysia kelantan
publisher Universiti Malaysia Kelantan
publishDate 2014
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8310/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol2Issue12014/TENIAT,%20Vol%202,%20Issue%201,%20pp%2014-27.pdf
_version_ 1763303965894639616