Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk pe...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Non-Indexed Article |
Published: |
Universiti Malaysia Kelantan
2016
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/ http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
Summary: | Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi
yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur
melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka
bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat,
keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat,
kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam
sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu
meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan
perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi. |
---|