Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual

Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shah Iskandar Fahmie Ramlee, Norhani Bakr, Nik Hasnaa Nik Mahmood
Format: Non-Indexed Article
Published: Universiti Malaysia Kelantan 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Description
Summary:Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat, keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat, kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi.