Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual

Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shah Iskandar Fahmie Ramlee, Norhani Bakr, Nik Hasnaa Nik Mahmood
Format: Non-Indexed Article
Published: Universiti Malaysia Kelantan 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
id my.umk.eprints.8328
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.83282022-05-23T10:26:52Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/ Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual Shah Iskandar Fahmie Ramlee Norhani Bakr Nik Hasnaa Nik Mahmood Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat, keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat, kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi. Universiti Malaysia Kelantan 2016 Non-Indexed Article NonPeerReviewed Shah Iskandar Fahmie Ramlee and Norhani Bakr and Nik Hasnaa Nik Mahmood (2016) Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 4 (1). pp. 121-143. ISSN 2289-4527 http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
description Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat, keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat, kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi.
format Non-Indexed Article
author Shah Iskandar Fahmie Ramlee
Norhani Bakr
Nik Hasnaa Nik Mahmood
spellingShingle Shah Iskandar Fahmie Ramlee
Norhani Bakr
Nik Hasnaa Nik Mahmood
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
author_facet Shah Iskandar Fahmie Ramlee
Norhani Bakr
Nik Hasnaa Nik Mahmood
author_sort Shah Iskandar Fahmie Ramlee
title Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
title_short Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
title_full Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
title_fullStr Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
title_full_unstemmed Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
title_sort ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
publisher Universiti Malaysia Kelantan
publishDate 2016
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf
_version_ 1763303968459456512