Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual
Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk pe...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Non-Indexed Article |
Published: |
Universiti Malaysia Kelantan
2016
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/ http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
id |
my.umk.eprints.8328 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.umk.eprints.83282022-05-23T10:26:52Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/ Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual Shah Iskandar Fahmie Ramlee Norhani Bakr Nik Hasnaa Nik Mahmood Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat, keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat, kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi. Universiti Malaysia Kelantan 2016 Non-Indexed Article NonPeerReviewed Shah Iskandar Fahmie Ramlee and Norhani Bakr and Nik Hasnaa Nik Mahmood (2016) Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 4 (1). pp. 121-143. ISSN 2289-4527 http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Kelantan |
building |
Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Kelantan |
content_source |
UMK Institutional Repository |
url_provider |
http://umkeprints.umk.edu.my/ |
description |
Sistem penyampaian perkhidmatan yang cekap adalah menjadi keutamaan dalam persekitaran ekonomi
yang sentiasa berubah. Berdasarkan kepada sorotan literatur, amalan perkhidmatan lean boleh diukur
melalui sepuluh elemen – pelan pengenalpastian pembaziran, orientasi tarik, pembangunan dan reka
bentuk perkhidmatan baru, kepelbagaian fungsi sumber manusia, penggunaan teknologi maklumat,
keseragaman tugas, penglibatan pelanggan, hubungan aktiviti hadapan dan belakang syarikat,
kepelbagaian perkhidmatan yang ditawarkan dan susun atur perkhidmatan lean. Namun begitu, dalam
sektor perkhidmatan PKS kajian masih kurang dijalankan walaupun pelaksanaannya didapati mampu
meningkatkan prestasi. Oleh itu, kertas kerangka konseptual ini memberikan tumpuan kepada amalan
perkhidmatan lean yang dilaksanakan oleh syarikat PKS dan hubungannya dengan prestasi. |
format |
Non-Indexed Article |
author |
Shah Iskandar Fahmie Ramlee Norhani Bakr Nik Hasnaa Nik Mahmood |
spellingShingle |
Shah Iskandar Fahmie Ramlee Norhani Bakr Nik Hasnaa Nik Mahmood Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
author_facet |
Shah Iskandar Fahmie Ramlee Norhani Bakr Nik Hasnaa Nik Mahmood |
author_sort |
Shah Iskandar Fahmie Ramlee |
title |
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
title_short |
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
title_full |
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
title_fullStr |
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
title_full_unstemmed |
Ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
title_sort |
ke arah peningkatan prestasi sektor perkhidmatan perusahaan kecil dan sederhana melalui amalan perkhidmatan lean : kerangka konseptual |
publisher |
Universiti Malaysia Kelantan |
publishDate |
2016 |
url |
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8328/ http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%20121-143.pdf |
_version_ |
1763303968459456512 |