Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi

Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Syazwani Abdul Talib, Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff, Mohd Mahzan Awang
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
Description
Summary:Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar.