Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
Language: | English |
Summary: | Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar. |
---|