Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
Language: | English |
id |
my.umk.eprints.9164 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.umk.eprints.91642022-05-23T11:17:13Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/ Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi Nur Syazwani Abdul Talib Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff Mohd Mahzan Awang Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf Nur Syazwani Abdul Talib and Kamarulzaman Abdul Ghani, and Nur Azuki Yusuff and Mohd Mahzan Awang (2016) Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi. In: National Reseach Seminar (SPK2016), 14 May 2016, E-learning Building, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak. (Unpublished) |
institution |
Universiti Malaysia Kelantan |
building |
Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Kelantan |
content_source |
UMK Institutional Repository |
url_provider |
http://umkeprints.umk.edu.my/ |
language |
English |
description |
Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Nur Syazwani Abdul Talib Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff Mohd Mahzan Awang |
spellingShingle |
Nur Syazwani Abdul Talib Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff Mohd Mahzan Awang Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
author_facet |
Nur Syazwani Abdul Talib Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff Mohd Mahzan Awang |
author_sort |
Nur Syazwani Abdul Talib |
title |
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
title_short |
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
title_full |
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
title_fullStr |
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
title_full_unstemmed |
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
title_sort |
kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi |
publishDate |
2016 |
url |
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/ |
_version_ |
1763304068403429376 |