Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi

Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Syazwani Abdul Talib, Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff, Mohd Mahzan Awang
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Language: English
id my.umk.eprints.9164
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.91642022-05-23T11:17:13Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/ Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi Nur Syazwani Abdul Talib Kamarulzaman Abdul Ghani, Nur Azuki Yusuff Mohd Mahzan Awang Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf Nur Syazwani Abdul Talib and Kamarulzaman Abdul Ghani, and Nur Azuki Yusuff and Mohd Mahzan Awang (2016) Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi. In: National Reseach Seminar (SPK2016), 14 May 2016, E-learning Building, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak. (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Nur Syazwani Abdul Talib
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Nur Azuki Yusuff
Mohd Mahzan Awang
spellingShingle Nur Syazwani Abdul Talib
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Nur Azuki Yusuff
Mohd Mahzan Awang
Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
author_facet Nur Syazwani Abdul Talib
Kamarulzaman Abdul Ghani,
Nur Azuki Yusuff
Mohd Mahzan Awang
author_sort Nur Syazwani Abdul Talib
title Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
title_short Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
title_full Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
title_fullStr Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
title_full_unstemmed Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
title_sort kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi
publishDate 2016
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/1/Kaedah%20Pembelajaran%20Sejarah%20dengan%20Mengambil%20kira%20Minat%20dan%20Peningkatan%20Prestasi.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164/
_version_ 1763304068403429376