Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks berbahasa Arab

Dalam kajian kebolehbacaan antara aspek penting adalah unsur-unsur linguistik dalam teks. Tahap penggunaan unsur linguistik berdasarkan tahap keupayaan pelajar dalam buku teks berbahasa kedua adalah penting bagi membantu kefahaman kandungan dan keupayaan berbahasa pelajar. Kekurangan kajian dalam me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarulzaman Abdul Ghani, Ahmad Sabri Noh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff, Zulazhan Ab. Halim
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9227/
https://www.researchgate.net/profile/Harun_Baharudin/publication/311705891_Teknik_Pembelajaran_Mnemonik_Dalam_Pendidikan_Islam_Tingkatan_Empat/links/586cd5d908ae329d62122b1f/Teknik-Pembelajaran-Mnemonik-Dalam-Pendidikan-Islam-Tingkatan-Empat.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Kelantan
Description
Summary:Dalam kajian kebolehbacaan antara aspek penting adalah unsur-unsur linguistik dalam teks. Tahap penggunaan unsur linguistik berdasarkan tahap keupayaan pelajar dalam buku teks berbahasa kedua adalah penting bagi membantu kefahaman kandungan dan keupayaan berbahasa pelajar. Kekurangan kajian dalam menilai tahap penggunaan unsur linguistik ini mendorong kajian ini dijalankan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku-buku teks berbahasa Arab di sekolah menengah agama (SMA). Sebanyak 315 sampel teks yang mengandungi 100 patah perkataan di pilih secara rawak daripada 105 buah buku teks tingkatan 1 hingga tingkatan 5 di SMA telah digunakan untuk analisis. 7 ciri linguistik yang dianalisis ialah perkataan biasa dan kerap, perkataan abstrak, ayat mudah, ayat kompleks, ayat kata nama, purata panjang ayat serta kata hubung dan penanda wacana. Analisis deskriptif menggunakan peratusan, min dan sisihan piawai. Hasil analisis menunjukkan penggunaan ayat mudah, ayat kompleks dan ayat kata nama berada pada tahap sederhana. Namun, tahap ayat kompleks lebih tinggi daripada ayat mudah. Perkataan biasa dan kerap berada pada tahap yang tinggi tetapi perkataan abstrak berada pada tahap rendah. Manakala kata hubung dan penanda wacana berada pada tahap sederhana. Aras penggunaan ciri-ciri linguistik mengikut tingkatan perlu diambil kira untuk memastikan kebolehbacaan yang sesuai bagi bahan bacaan berbahasa Arab untuk bukan penutur. Kajian ini menunjukkan kekerapan ciri-ciri linguistik tersebut perlu diselaraskan penggunaannya mengikut tingkatan dengan meraikan perkembangan penguasaan berbahasa pelajar dan mengikut keperluan isi pembelajaran mata pelajaran.