Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks berbahasa Arab
Dalam kajian kebolehbacaan antara aspek penting adalah unsur-unsur linguistik dalam teks. Tahap penggunaan unsur linguistik berdasarkan tahap keupayaan pelajar dalam buku teks berbahasa kedua adalah penting bagi membantu kefahaman kandungan dan keupayaan berbahasa pelajar. Kekurangan kajian dalam me...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Published: |
2016
|
Online Access: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9227/ https://www.researchgate.net/profile/Harun_Baharudin/publication/311705891_Teknik_Pembelajaran_Mnemonik_Dalam_Pendidikan_Islam_Tingkatan_Empat/links/586cd5d908ae329d62122b1f/Teknik-Pembelajaran-Mnemonik-Dalam-Pendidikan-Islam-Tingkatan-Empat.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Kelantan |
id |
my.umk.eprints.9227 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.umk.eprints.92272022-05-23T11:18:17Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9227/ Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks berbahasa Arab Kamarulzaman Abdul Ghani Ahmad Sabri Noh Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff Zulazhan Ab. Halim Dalam kajian kebolehbacaan antara aspek penting adalah unsur-unsur linguistik dalam teks. Tahap penggunaan unsur linguistik berdasarkan tahap keupayaan pelajar dalam buku teks berbahasa kedua adalah penting bagi membantu kefahaman kandungan dan keupayaan berbahasa pelajar. Kekurangan kajian dalam menilai tahap penggunaan unsur linguistik ini mendorong kajian ini dijalankan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku-buku teks berbahasa Arab di sekolah menengah agama (SMA). Sebanyak 315 sampel teks yang mengandungi 100 patah perkataan di pilih secara rawak daripada 105 buah buku teks tingkatan 1 hingga tingkatan 5 di SMA telah digunakan untuk analisis. 7 ciri linguistik yang dianalisis ialah perkataan biasa dan kerap, perkataan abstrak, ayat mudah, ayat kompleks, ayat kata nama, purata panjang ayat serta kata hubung dan penanda wacana. Analisis deskriptif menggunakan peratusan, min dan sisihan piawai. Hasil analisis menunjukkan penggunaan ayat mudah, ayat kompleks dan ayat kata nama berada pada tahap sederhana. Namun, tahap ayat kompleks lebih tinggi daripada ayat mudah. Perkataan biasa dan kerap berada pada tahap yang tinggi tetapi perkataan abstrak berada pada tahap rendah. Manakala kata hubung dan penanda wacana berada pada tahap sederhana. Aras penggunaan ciri-ciri linguistik mengikut tingkatan perlu diambil kira untuk memastikan kebolehbacaan yang sesuai bagi bahan bacaan berbahasa Arab untuk bukan penutur. Kajian ini menunjukkan kekerapan ciri-ciri linguistik tersebut perlu diselaraskan penggunaannya mengikut tingkatan dengan meraikan perkembangan penguasaan berbahasa pelajar dan mengikut keperluan isi pembelajaran mata pelajaran. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed Kamarulzaman Abdul Ghani and Ahmad Sabri Noh and Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff and Zulazhan Ab. Halim (2016) Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks berbahasa Arab. In: Wacana Pendidikan Islam Siri ke 11, 15-16 Nov 2016, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Bangi, Selangor. https://www.researchgate.net/profile/Harun_Baharudin/publication/311705891_Teknik_Pembelajaran_Mnemonik_Dalam_Pendidikan_Islam_Tingkatan_Empat/links/586cd5d908ae329d62122b1f/Teknik-Pembelajaran-Mnemonik-Dalam-Pendidikan-Islam-Tingkatan-Empat.pdf |
institution |
Universiti Malaysia Kelantan |
building |
Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Kelantan |
content_source |
UMK Institutional Repository |
url_provider |
http://umkeprints.umk.edu.my/ |
description |
Dalam kajian kebolehbacaan antara aspek penting adalah unsur-unsur
linguistik dalam teks. Tahap penggunaan unsur linguistik berdasarkan tahap keupayaan
pelajar dalam buku teks berbahasa kedua adalah penting bagi membantu kefahaman
kandungan dan keupayaan berbahasa pelajar. Kekurangan kajian dalam menilai tahap
penggunaan unsur linguistik ini mendorong kajian ini dijalankan. Kajian ini bertujuan untuk
mengenal pasti tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku-buku teks berbahasa Arab
di sekolah menengah agama (SMA). Sebanyak 315 sampel teks yang mengandungi 100
patah perkataan di pilih secara rawak daripada 105 buah buku teks tingkatan 1 hingga
tingkatan 5 di SMA telah digunakan untuk analisis. 7 ciri linguistik yang dianalisis ialah
perkataan biasa dan kerap, perkataan abstrak, ayat mudah, ayat kompleks, ayat kata nama,
purata panjang ayat serta kata hubung dan penanda wacana. Analisis deskriptif menggunakan
peratusan, min dan sisihan piawai. Hasil analisis menunjukkan penggunaan ayat mudah, ayat
kompleks dan ayat kata nama berada pada tahap sederhana. Namun, tahap ayat kompleks
lebih tinggi daripada ayat mudah. Perkataan biasa dan kerap berada pada tahap yang tinggi
tetapi perkataan abstrak berada pada tahap rendah. Manakala kata hubung dan penanda
wacana berada pada tahap sederhana. Aras penggunaan ciri-ciri linguistik mengikut
tingkatan perlu diambil kira untuk memastikan kebolehbacaan yang sesuai bagi bahan
bacaan berbahasa Arab untuk bukan penutur. Kajian ini menunjukkan kekerapan ciri-ciri
linguistik tersebut perlu diselaraskan penggunaannya mengikut tingkatan dengan meraikan
perkembangan penguasaan berbahasa pelajar dan mengikut keperluan isi pembelajaran mata
pelajaran. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Kamarulzaman Abdul Ghani Ahmad Sabri Noh Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff Zulazhan Ab. Halim |
spellingShingle |
Kamarulzaman Abdul Ghani Ahmad Sabri Noh Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff Zulazhan Ab. Halim Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks berbahasa Arab |
author_facet |
Kamarulzaman Abdul Ghani Ahmad Sabri Noh Nik Mohd Rahimi Nik Yusuff Zulazhan Ab. Halim |
author_sort |
Kamarulzaman Abdul Ghani |
title |
Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa Arab |
title_short |
Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa Arab |
title_full |
Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa Arab |
title_fullStr |
Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa Arab |
title_full_unstemmed |
Tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa Arab |
title_sort |
tahap penggunaan ciri-ciri linguistik dalam buku teks
berbahasa arab |
publishDate |
2016 |
url |
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9227/ https://www.researchgate.net/profile/Harun_Baharudin/publication/311705891_Teknik_Pembelajaran_Mnemonik_Dalam_Pendidikan_Islam_Tingkatan_Empat/links/586cd5d908ae329d62122b1f/Teknik-Pembelajaran-Mnemonik-Dalam-Pendidikan-Islam-Tingkatan-Empat.pdf |
_version_ |
1763304077502971904 |