Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan

Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Azuri, Shaari, Hasmadi, Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2019
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/
http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3389
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
id my.ump.umpir.26783
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.267832019-12-10T03:17:28Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/ Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan LB Theory and practice of education Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah. Universiti Malaysia Pahang 2019 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf Mohd Azuri, Shaari and Hasmadi, Hassan (2019) Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (6). pp. 18-24. ISSN 2289-7216 http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3389
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang
content_source UMP Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
description Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah.
format Article
author Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
author_facet Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
author_sort Mohd Azuri, Shaari
title Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_short Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_full Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_fullStr Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_full_unstemmed Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_sort tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri pahang, terengganu dan kelantan
publisher Universiti Malaysia Pahang
publishDate 2019
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/
http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3389
_version_ 1654960256662372352