Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data

Kajian ini merupakan ilmu asas tentang tekanan pada gigi gear taji nipis berbingkai dalam “finite element” analisis dan kajian teori. Kebanyakkan orang industri kurang mempunyai kesedaran tentang had tekanan pada gigi gear lebih-lebih lagi tentang gear taji nipis berbingkai. Kebanyakan aplikasi dala...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Idris, Daing Mohamad Nafiz
Format: Research Report
Language:English
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/1/Computational%20method%20to%20estimate%20fatigue%20life%20and%20durability%20of%20spur%20gear%20by%20using%20stress-life%20%28SN%29%20and%20measurement%20of%20root%20stress%20data.wm.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Pahang
Language: English
Description
Summary:Kajian ini merupakan ilmu asas tentang tekanan pada gigi gear taji nipis berbingkai dalam “finite element” analisis dan kajian teori. Kebanyakkan orang industri kurang mempunyai kesedaran tentang had tekanan pada gigi gear lebih-lebih lagi tentang gear taji nipis berbingkai. Kebanyakan aplikasi dalam dunia kejuruteraan memerlukan komponen yang ringan atas tujuan yang tertentu. Kajian ini bertujuan untuk mengesahkan ralat peratusan antara Kaedah “Finite Element” dengan kajian teori, dengan menggunakan persamaan “AGMA Design”. Perisian Abaqus telah digunakan dalam simulasi ini untuk mendapatkan hasil kajian dalam FEA. Untuk melengkapkan ini kajian, model simetri dan model tidak simetri telah dibina dalam perisian CAD, dan kemudian kedua-dua model tersebut telah diimport ke dalam perisian Abaqus. Terdapat dua belas set untuk kedua-dua model dengan dua ketebalan web yang berbeza dan tiga ketebalan rim yang berbeza telah disimulasikan dengan jayanya dalam perisian Abaqus. Mengikut kaedah analisis dan berangka, nilai tekanan pada gigi gear meningkat dengan kerap apabila ketebalan rim telah dikurangkan dari 8mm untuk 4mm. Kesilapan peratusan bagi model simetri dan model tidak simetri telah dikira dan disahkan dengan keputusan FEA.