Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data

Kajian ini merupakan ilmu asas tentang tekanan pada gigi gear taji nipis berbingkai dalam “finite element” analisis dan kajian teori. Kebanyakkan orang industri kurang mempunyai kesedaran tentang had tekanan pada gigi gear lebih-lebih lagi tentang gear taji nipis berbingkai. Kebanyakan aplikasi dala...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Idris, Daing Mohamad Nafiz
格式: Research Report
語言:English
主題:
在線閱讀:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/1/Computational%20method%20to%20estimate%20fatigue%20life%20and%20durability%20of%20spur%20gear%20by%20using%20stress-life%20%28SN%29%20and%20measurement%20of%20root%20stress%20data.wm.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
機構: Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
語言: English
id my.ump.umpir.36528
record_format eprints
spelling my.ump.umpir.365282023-03-13T07:17:47Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/ Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data Idris, Daing Mohamad Nafiz TJ Mechanical engineering and machinery Kajian ini merupakan ilmu asas tentang tekanan pada gigi gear taji nipis berbingkai dalam “finite element” analisis dan kajian teori. Kebanyakkan orang industri kurang mempunyai kesedaran tentang had tekanan pada gigi gear lebih-lebih lagi tentang gear taji nipis berbingkai. Kebanyakan aplikasi dalam dunia kejuruteraan memerlukan komponen yang ringan atas tujuan yang tertentu. Kajian ini bertujuan untuk mengesahkan ralat peratusan antara Kaedah “Finite Element” dengan kajian teori, dengan menggunakan persamaan “AGMA Design”. Perisian Abaqus telah digunakan dalam simulasi ini untuk mendapatkan hasil kajian dalam FEA. Untuk melengkapkan ini kajian, model simetri dan model tidak simetri telah dibina dalam perisian CAD, dan kemudian kedua-dua model tersebut telah diimport ke dalam perisian Abaqus. Terdapat dua belas set untuk kedua-dua model dengan dua ketebalan web yang berbeza dan tiga ketebalan rim yang berbeza telah disimulasikan dengan jayanya dalam perisian Abaqus. Mengikut kaedah analisis dan berangka, nilai tekanan pada gigi gear meningkat dengan kerap apabila ketebalan rim telah dikurangkan dari 8mm untuk 4mm. Kesilapan peratusan bagi model simetri dan model tidak simetri telah dikira dan disahkan dengan keputusan FEA. Research Report NonPeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/1/Computational%20method%20to%20estimate%20fatigue%20life%20and%20durability%20of%20spur%20gear%20by%20using%20stress-life%20%28SN%29%20and%20measurement%20of%20root%20stress%20data.wm.pdf Idris, Daing Mohamad Nafiz Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data. , [Research Report: Research Report] (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
building UMPSA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah
content_source UMPSA Institutional Repository
url_provider http://umpir.ump.edu.my/
language English
topic TJ Mechanical engineering and machinery
spellingShingle TJ Mechanical engineering and machinery
Idris, Daing Mohamad Nafiz
Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
description Kajian ini merupakan ilmu asas tentang tekanan pada gigi gear taji nipis berbingkai dalam “finite element” analisis dan kajian teori. Kebanyakkan orang industri kurang mempunyai kesedaran tentang had tekanan pada gigi gear lebih-lebih lagi tentang gear taji nipis berbingkai. Kebanyakan aplikasi dalam dunia kejuruteraan memerlukan komponen yang ringan atas tujuan yang tertentu. Kajian ini bertujuan untuk mengesahkan ralat peratusan antara Kaedah “Finite Element” dengan kajian teori, dengan menggunakan persamaan “AGMA Design”. Perisian Abaqus telah digunakan dalam simulasi ini untuk mendapatkan hasil kajian dalam FEA. Untuk melengkapkan ini kajian, model simetri dan model tidak simetri telah dibina dalam perisian CAD, dan kemudian kedua-dua model tersebut telah diimport ke dalam perisian Abaqus. Terdapat dua belas set untuk kedua-dua model dengan dua ketebalan web yang berbeza dan tiga ketebalan rim yang berbeza telah disimulasikan dengan jayanya dalam perisian Abaqus. Mengikut kaedah analisis dan berangka, nilai tekanan pada gigi gear meningkat dengan kerap apabila ketebalan rim telah dikurangkan dari 8mm untuk 4mm. Kesilapan peratusan bagi model simetri dan model tidak simetri telah dikira dan disahkan dengan keputusan FEA.
format Research Report
author Idris, Daing Mohamad Nafiz
author_facet Idris, Daing Mohamad Nafiz
author_sort Idris, Daing Mohamad Nafiz
title Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
title_short Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
title_full Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
title_fullStr Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
title_full_unstemmed Computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (SN) and measurement of root stress data
title_sort computational method to estimate fatigue life and durability of spur gear by using stress-life (sn) and measurement of root stress data
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/1/Computational%20method%20to%20estimate%20fatigue%20life%20and%20durability%20of%20spur%20gear%20by%20using%20stress-life%20%28SN%29%20and%20measurement%20of%20root%20stress%20data.wm.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/36528/
_version_ 1822923208709373952