Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Resp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Connie Cassy Ompok
Format: Article
Language:English
English
Published: International Academic Research Journal 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/1/Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/7/Jenis%20Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Responden kajian melibatkan kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+. Bagi tujuan analisis data, statistik deskriptif dan statistik inferen (ujian-t bebasdanANCOVA)menggunakan SPSSversi-21 dengan mengambil kira markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkanbahawa jenis prasekolahtidakmemberi kesan terhadap pencapaian awal Matematik. Kajian masa depan yang lebih mendalam tentang peranan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematikadalah diperlukan.