Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Resp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Connie Cassy Ompok
Format: Article
Language:English
English
Published: International Academic Research Journal 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/1/Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/7/Jenis%20Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.22031
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.220312020-12-19T02:36:57Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/ Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik Connie Cassy Ompok LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Responden kajian melibatkan kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+. Bagi tujuan analisis data, statistik deskriptif dan statistik inferen (ujian-t bebasdanANCOVA)menggunakan SPSSversi-21 dengan mengambil kira markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkanbahawa jenis prasekolahtidakmemberi kesan terhadap pencapaian awal Matematik. Kajian masa depan yang lebih mendalam tentang peranan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematikadalah diperlukan. International Academic Research Journal 2016 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/1/Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/7/Jenis%20Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf Connie Cassy Ompok (2016) Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik. International Academic Research Journal of Social Science, 2 (2). pp. 24-30. ISSN 2289-8841
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Connie Cassy Ompok
Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematik.Kajian ini merupakan sebahagian daripada kajian kuasi eksperimen multi lokasi yang melibatkan seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah kebangsaan di daerah Tuaran, Sabah. Responden kajian melibatkan kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+. Bagi tujuan analisis data, statistik deskriptif dan statistik inferen (ujian-t bebasdanANCOVA)menggunakan SPSSversi-21 dengan mengambil kira markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkanbahawa jenis prasekolahtidakmemberi kesan terhadap pencapaian awal Matematik. Kajian masa depan yang lebih mendalam tentang peranan jenis prasekolahterhadap pencapaian awal Matematikadalah diperlukan.
format Article
author Connie Cassy Ompok
author_facet Connie Cassy Ompok
author_sort Connie Cassy Ompok
title Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
title_short Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
title_full Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
title_fullStr Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
title_full_unstemmed Jenis prasekolah dan pencapaian awal Matematik
title_sort jenis prasekolah dan pencapaian awal matematik
publisher International Academic Research Journal
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/1/Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/7/Jenis%20Prasekolah%20dan%20Pencapaian%20Awal%20Matematik.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22031/
_version_ 1760229917670244352