Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah

Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jamilah Ahmad, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.27029
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.270292021-05-27T03:02:23Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/ Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah L Education (General) Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah Secholian Publication 2020-10 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2020) Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (10). pp. 135-150. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
description Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah
format Article
author Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jamilah Ahmad
title Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_short Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_full Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_fullStr Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_full_unstemmed Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_sort analisis rasch bagi ujian pemikiran sains keusahawanan dalam pendidikan stem sekolah rendah
publisher Secholian Publication
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/
https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367
_version_ 1760230571586355200