Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adal...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Secholian Publication
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.27029 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.270292021-05-27T03:02:23Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/ Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah L Education (General) Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah Secholian Publication 2020-10 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2020) Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (10). pp. 135-150. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
description |
Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah |
format |
Article |
author |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort |
Jamilah Ahmad |
title |
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
title_short |
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
title_full |
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
title_fullStr |
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah |
title_sort |
analisis rasch bagi ujian pemikiran sains keusahawanan dalam pendidikan stem sekolah rendah |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2020 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367 |
_version_ |
1760230571586355200 |