Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/ https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar. |
---|