Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran

Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jol Kankok, Abdul Said Ambotang, Mohd Nasir Rayung
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/
https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
Description
Summary:Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar.