Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran

Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jol Kankok, Abdul Said Ambotang, Mohd Nasir Rayung
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/
https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.27487
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.274872021-06-29T02:43:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/ Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran Jol Kankok Abdul Said Ambotang Mohd Nasir Rayung RA Public aspects of medicine Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf Jol Kankok and Abdul Said Ambotang and Mohd Nasir Rayung (2020) Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran. https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic RA Public aspects of medicine
spellingShingle RA Public aspects of medicine
Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
description Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar.
format Proceedings
author Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
author_facet Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
author_sort Jol Kankok
title Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_short Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_full Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_fullStr Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_full_unstemmed Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_sort analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran
publisher Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/
https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view
_version_ 1760230627999744000