Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
Fokus utama artikel ini adalah untuk membincangkan dapatan kajian rintis mengenai "Pengaruh Iklim Sekolah, Komitmen Guru, Motivasi Guru dan Kepuasan Kerja Guru terhadap Prestasi Guru" yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Daerah Betong yang juga merupakan sekolah pedalaman yang ter...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/1/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/2/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/ http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-25-03-05.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Fokus utama artikel ini adalah untuk membincangkan dapatan kajian rintis mengenai "Pengaruh Iklim Sekolah, Komitmen Guru, Motivasi Guru dan Kepuasan Kerja Guru terhadap Prestasi Guru" yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Daerah Betong yang juga merupakan sekolah pedalaman yang terletak dalam Bahagian Betong, Sarawak. Seramai 162 guru sekolah menengah terlibat dalam kajian rintis ini. Instrumen yang digunakan ialah Organizational Climate Description Questionnaire- Rutgers Secondary (OCDQ-RS) digunakan untuk mengukur iklim sekolah, Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) untuk mengukur komitmen guru, The Work Tasks Motivation Scale for Teachers (WTMST) untuk mengukur motivasi guru, Minnesota Statisfaction Questionnaire (MSQ) untuk mengukur kepuasan kerja guru dan Teachers’ Job Performance Self-rating quesionnaire (TJPSQ) untuk mengukur prestasi kerja guru. Back-to-Back Translation telah dilakukan untuk WTMST dan TJPSQ. Kesahan yang telah digunakan ialah kesahan muka dan kesahan kandungan yang telah melibatkan lima orang pakar. Kesahan gagasan iaitu Analisis faktor pula dijalankan menggunakan Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Versi 21.0 dan model pengukuran PLS-SEM bersama SmartPLS versi 3.2.7. Dapatan kajian juga menunjukkan nilai muatan luaran adalah melebihi 0.6, nilai AVE lebih daripada 0.5, kebolehpercayaan komposit dan Cronbach’s Alpha juga lebih daripada 0.7, dan kesahan diskriminan berdasarkan Kriteria Fornell-Larcker (nilai laten melebihi korelasi antara laten) dan Heterotrait-monotrait ratio of correlations (HTMT) telah dipenuhi. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang diperolehi menunjukkan instrumen adalah sesuai digunakan untuk kajian sebenar |
---|