Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis

Fokus utama artikel ini adalah untuk membincangkan dapatan kajian rintis mengenai "Pengaruh Iklim Sekolah, Komitmen Guru, Motivasi Guru dan Kepuasan Kerja Guru terhadap Prestasi Guru" yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Daerah Betong yang juga merupakan sekolah pedalaman yang ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Lai, Evonne Eng Fei, Crispina Gregory K Han
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/1/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/2/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-25-03-05.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.29945
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.299452021-07-13T08:16:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/ Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis Lai, Evonne Eng Fei Crispina Gregory K Han HM Sociology (General) Fokus utama artikel ini adalah untuk membincangkan dapatan kajian rintis mengenai "Pengaruh Iklim Sekolah, Komitmen Guru, Motivasi Guru dan Kepuasan Kerja Guru terhadap Prestasi Guru" yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Daerah Betong yang juga merupakan sekolah pedalaman yang terletak dalam Bahagian Betong, Sarawak. Seramai 162 guru sekolah menengah terlibat dalam kajian rintis ini. Instrumen yang digunakan ialah Organizational Climate Description Questionnaire- Rutgers Secondary (OCDQ-RS) digunakan untuk mengukur iklim sekolah, Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) untuk mengukur komitmen guru, The Work Tasks Motivation Scale for Teachers (WTMST) untuk mengukur motivasi guru, Minnesota Statisfaction Questionnaire (MSQ) untuk mengukur kepuasan kerja guru dan Teachers’ Job Performance Self-rating quesionnaire (TJPSQ) untuk mengukur prestasi kerja guru. Back-to-Back Translation telah dilakukan untuk WTMST dan TJPSQ. Kesahan yang telah digunakan ialah kesahan muka dan kesahan kandungan yang telah melibatkan lima orang pakar. Kesahan gagasan iaitu Analisis faktor pula dijalankan menggunakan Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Versi 21.0 dan model pengukuran PLS-SEM bersama SmartPLS versi 3.2.7. Dapatan kajian juga menunjukkan nilai muatan luaran adalah melebihi 0.6, nilai AVE lebih daripada 0.5, kebolehpercayaan komposit dan Cronbach’s Alpha juga lebih daripada 0.7, dan kesahan diskriminan berdasarkan Kriteria Fornell-Larcker (nilai laten melebihi korelasi antara laten) dan Heterotrait-monotrait ratio of correlations (HTMT) telah dipenuhi. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang diperolehi menunjukkan instrumen adalah sesuai digunakan untuk kajian sebenar Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2019 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/1/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/2/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru1.pdf Lai, Evonne Eng Fei and Crispina Gregory K Han (2019) Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4. pp. 53-62. ISSN 0128-164X (Unpublished) http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-25-03-05.pdf
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HM Sociology (General)
spellingShingle HM Sociology (General)
Lai, Evonne Eng Fei
Crispina Gregory K Han
Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
description Fokus utama artikel ini adalah untuk membincangkan dapatan kajian rintis mengenai "Pengaruh Iklim Sekolah, Komitmen Guru, Motivasi Guru dan Kepuasan Kerja Guru terhadap Prestasi Guru" yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Daerah Betong yang juga merupakan sekolah pedalaman yang terletak dalam Bahagian Betong, Sarawak. Seramai 162 guru sekolah menengah terlibat dalam kajian rintis ini. Instrumen yang digunakan ialah Organizational Climate Description Questionnaire- Rutgers Secondary (OCDQ-RS) digunakan untuk mengukur iklim sekolah, Organizational Commitment Questionnaire (OCQ) untuk mengukur komitmen guru, The Work Tasks Motivation Scale for Teachers (WTMST) untuk mengukur motivasi guru, Minnesota Statisfaction Questionnaire (MSQ) untuk mengukur kepuasan kerja guru dan Teachers’ Job Performance Self-rating quesionnaire (TJPSQ) untuk mengukur prestasi kerja guru. Back-to-Back Translation telah dilakukan untuk WTMST dan TJPSQ. Kesahan yang telah digunakan ialah kesahan muka dan kesahan kandungan yang telah melibatkan lima orang pakar. Kesahan gagasan iaitu Analisis faktor pula dijalankan menggunakan Statistical Package of Social Sciences (SPSS) Versi 21.0 dan model pengukuran PLS-SEM bersama SmartPLS versi 3.2.7. Dapatan kajian juga menunjukkan nilai muatan luaran adalah melebihi 0.6, nilai AVE lebih daripada 0.5, kebolehpercayaan komposit dan Cronbach’s Alpha juga lebih daripada 0.7, dan kesahan diskriminan berdasarkan Kriteria Fornell-Larcker (nilai laten melebihi korelasi antara laten) dan Heterotrait-monotrait ratio of correlations (HTMT) telah dipenuhi. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang diperolehi menunjukkan instrumen adalah sesuai digunakan untuk kajian sebenar
format Article
author Lai, Evonne Eng Fei
Crispina Gregory K Han
author_facet Lai, Evonne Eng Fei
Crispina Gregory K Han
author_sort Lai, Evonne Eng Fei
title Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
title_short Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
title_full Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
title_fullStr Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
title_full_unstemmed Pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
title_sort pengaruh iklim sekolah, komitmen guru, motivasi guru dan kepuasan kerja guru terhadap prestasi kerja guru: satu kajian rintis
publisher Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/1/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/2/Pengaruh%20iklim%20sekolah%2C%20komitmen%20guru%2C%20motivasi%20guru%20dan%20kepuasan%20kerja%20guru%20terhadap%20prestasi%20kerja%20guru1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29945/
http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-25-03-05.pdf
_version_ 1760230698971561984