Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Connie Cassy Ompok
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini.