Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003)...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.31228 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.312282021-11-25T10:22:52Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/ Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina Connie Cassy Ompok LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf Connie Cassy Ompok (2021) Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6. pp. 217-225. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools |
spellingShingle |
LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Connie Cassy Ompok Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini. |
format |
Article |
author |
Connie Cassy Ompok |
author_facet |
Connie Cassy Ompok |
author_sort |
Connie Cassy Ompok |
title |
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_short |
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_full |
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_fullStr |
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_full_unstemmed |
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_sort |
pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116 |
_version_ |
1760230867552174080 |