Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003)...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Connie Cassy Ompok
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.31228
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.312282021-11-25T10:22:52Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/ Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina Connie Cassy Ompok LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf Connie Cassy Ompok (2021) Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6. pp. 217-225. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
spellingShingle LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
Connie Cassy Ompok
Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini.
format Article
author Connie Cassy Ompok
author_facet Connie Cassy Ompok
author_sort Connie Cassy Ompok
title Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
title_short Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
title_full Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
title_fullStr Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
title_full_unstemmed Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
title_sort pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
publisher Secholian Publication
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116
_version_ 1760230867552174080