Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam
Penjenamaan semula tingkatan enam merupakan inisiatif Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025 untuk memperkasa pendidikan tingkatan enam. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara bidang tugas harian guru tingkatan enam dan hubun...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/1/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/2/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/800/567 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i5.800 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.32743 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.327432022-06-09T03:42:13Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/ Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam Wee, Fwen Yep Abdul Said Ambotang LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Penjenamaan semula tingkatan enam merupakan inisiatif Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025 untuk memperkasa pendidikan tingkatan enam. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara bidang tugas harian guru tingkatan enam dan hubungan sosial antara guru-guru dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam di Bahagian Sandakan, Sabah. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang guru tingkatan enam dipilih daripada populasi seramai 169 orang guru tingkatan enam daripada 12 buah sekolah yang mempunyai tingkatan enam di Bahagian Sandakan. Sekolah tersebut terletak di daerah Sandakan, Beluran, Kinabatangan dan Telupid. Sampel dipilih dengan menggunakan prosedur pensampelan rawak mudah. Sementara itu, borang soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian untuk mendapatkan data. Data dianalisis dengan menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Korelasi Pearson digunakan untuk mengukur kekuatan hubungan antara dua pemboleh ubah yang dikaji. Didapati ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat korelasi sederhana, positif dan signifikan iaitu r=.492 dan p=.000 antara bidang tugas harian guru tingkatan enam dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam. Manakala ujian Korelasi Pearson antara hubungan sosial antara guru di sekolah dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam menunjukkan korelasi sangat lemah, negatif dan tidak signifikan iaitu r=-.060 dan p=.517. Hal ini menunjukkan guru tingkatan enam di Bahagian Sandakan dapat melaksanakan perubahan bidang tugas harian guru tingkatan enam. Selain itu, mereka berusaha memelihara hubungan baik dengan pentadbir sekolah aliran perdana dan rakan-rakan guru aliran perdana di sekolah. Hal ini, dapat merealisasikan kejayaan transformasi tingkatan enam melalui penjenamaan semula tingkatan enam. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/1/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/2/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam%20_ABSTRACT.pdf Wee, Fwen Yep and Abdul Said Ambotang (2021) Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 35-44. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/800/567 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i5.800 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
spellingShingle |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Wee, Fwen Yep Abdul Said Ambotang Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
description |
Penjenamaan semula tingkatan enam merupakan inisiatif Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025 untuk memperkasa pendidikan tingkatan enam. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara bidang tugas harian guru tingkatan enam dan hubungan sosial antara guru-guru dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam di Bahagian Sandakan, Sabah. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang guru tingkatan enam dipilih daripada populasi seramai 169 orang guru tingkatan enam daripada 12 buah sekolah yang mempunyai tingkatan enam di Bahagian Sandakan. Sekolah tersebut terletak di daerah Sandakan, Beluran, Kinabatangan dan Telupid. Sampel dipilih dengan menggunakan prosedur pensampelan rawak mudah. Sementara itu, borang soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian untuk mendapatkan data. Data dianalisis dengan menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Korelasi Pearson digunakan untuk mengukur kekuatan hubungan antara dua pemboleh ubah yang dikaji. Didapati ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat korelasi sederhana, positif dan signifikan iaitu r=.492 dan p=.000 antara bidang tugas harian guru tingkatan enam dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam. Manakala ujian Korelasi Pearson antara hubungan sosial antara guru di sekolah dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam menunjukkan korelasi sangat lemah, negatif dan tidak signifikan iaitu r=-.060 dan p=.517. Hal ini menunjukkan guru tingkatan enam di Bahagian Sandakan dapat melaksanakan perubahan bidang tugas harian guru tingkatan enam. Selain itu, mereka berusaha memelihara hubungan baik dengan pentadbir sekolah aliran perdana dan rakan-rakan guru aliran perdana di sekolah. Hal ini, dapat merealisasikan kejayaan transformasi tingkatan enam melalui penjenamaan semula tingkatan enam. |
format |
Article |
author |
Wee, Fwen Yep Abdul Said Ambotang |
author_facet |
Wee, Fwen Yep Abdul Said Ambotang |
author_sort |
Wee, Fwen Yep |
title |
Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
title_short |
Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
title_full |
Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
title_fullStr |
Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
title_sort |
hubungan antara bidang tugas dan hubungan sosial dengan penjenamaan semula pengurusan tingkatan enam |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/1/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/2/Hubungan%20antara%20bidang%20tugas%20dan%20hubungan%20sosial%20dengan%20penjenamaan%20semula%20pengurusan%20tingkatan%20enam%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32743/ https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/800/567 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i5.800 |
_version_ |
1760231068120645632 |