Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah

Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sheila Michael, Abdul Said Ambotang, Mohamad Nizam Nazarudin, Christina Andin
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.33007
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.330072022-07-08T08:12:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/ Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah Sheila Michael Abdul Said Ambotang Mohamad Nizam Nazarudin Christina Andin HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu konstruk yang mempunyai hubung kait dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Penglibatan pelajar merangkumi tiga aktiviti utama kokurikulum iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Sekolah memainkan peranan utama dalam menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Maka, pelbagai langkah perlu dibuat bagi mengenal pasti permasalahan yang mungkin timbul disebabkan kurangnya penglibatan pelajar dalam aktiviti tersebut. Maka, status sosioekonomi dilihat mempunyai cabaran dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf Sheila Michael and Abdul Said Ambotang and Mohamad Nizam Nazarudin and Christina Andin (2021) Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 178-186. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
spellingShingle HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Sheila Michael
Abdul Said Ambotang
Mohamad Nizam Nazarudin
Christina Andin
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
description Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu konstruk yang mempunyai hubung kait dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Penglibatan pelajar merangkumi tiga aktiviti utama kokurikulum iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Sekolah memainkan peranan utama dalam menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Maka, pelbagai langkah perlu dibuat bagi mengenal pasti permasalahan yang mungkin timbul disebabkan kurangnya penglibatan pelajar dalam aktiviti tersebut. Maka, status sosioekonomi dilihat mempunyai cabaran dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah.
format Article
author Sheila Michael
Abdul Said Ambotang
Mohamad Nizam Nazarudin
Christina Andin
author_facet Sheila Michael
Abdul Said Ambotang
Mohamad Nizam Nazarudin
Christina Andin
author_sort Sheila Michael
title Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
title_short Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
title_full Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
title_fullStr Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
title_full_unstemmed Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
title_sort status sosioekonomi: satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
publisher Secholian Publication
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805
_version_ 1760231104999063552