Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah
Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.33007 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.330072022-07-08T08:12:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/ Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah Sheila Michael Abdul Said Ambotang Mohamad Nizam Nazarudin Christina Andin HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu konstruk yang mempunyai hubung kait dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Penglibatan pelajar merangkumi tiga aktiviti utama kokurikulum iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Sekolah memainkan peranan utama dalam menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Maka, pelbagai langkah perlu dibuat bagi mengenal pasti permasalahan yang mungkin timbul disebabkan kurangnya penglibatan pelajar dalam aktiviti tersebut. Maka, status sosioekonomi dilihat mempunyai cabaran dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf Sheila Michael and Abdul Said Ambotang and Mohamad Nizam Nazarudin and Christina Andin (2021) Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 178-186. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
spellingShingle |
HM481-554 Theory. Method. Relations to other subjects LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Sheila Michael Abdul Said Ambotang Mohamad Nizam Nazarudin Christina Andin Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
description |
Kajian ini membincangkan konsep cabaran status sosioekonomi dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. Sosioekonomi ini merujuk kepada profil ibu bapa yang merangkumi tahap pendidikan, pekerjaan dan pendapatan. Sehubungan itu, kedudukan sosioekonomi merupakan salah satu konstruk yang mempunyai hubung kait dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Penglibatan pelajar merangkumi tiga aktiviti utama kokurikulum iaitu unit beruniform, kelab dan persatuan, serta sukan dan permainan. Sekolah memainkan peranan utama dalam menggalakkan pelajar menyertai aktiviti kokurikulum. Maka, pelbagai langkah perlu dibuat bagi mengenal pasti permasalahan yang mungkin timbul disebabkan kurangnya penglibatan pelajar dalam aktiviti tersebut. Maka, status sosioekonomi dilihat mempunyai cabaran dengan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah. |
format |
Article |
author |
Sheila Michael Abdul Said Ambotang Mohamad Nizam Nazarudin Christina Andin |
author_facet |
Sheila Michael Abdul Said Ambotang Mohamad Nizam Nazarudin Christina Andin |
author_sort |
Sheila Michael |
title |
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
title_short |
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
title_full |
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
title_fullStr |
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Status sosioekonomi: Satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
title_sort |
status sosioekonomi: satu cabaran penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/1/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/2/Status%20sosioekonomi_%20Satu%20cabaran%20penglibatan%20pelajar%20dalam%20aktiviti%20kokurikulum%20sekolah%20menengah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33007/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/805/599 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.805 |
_version_ |
1760231104999063552 |