Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan meng...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Kementerian Pendidikan Malaysia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/ https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | Malay Malay |
id |
my.ums.eprints.33265 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.332652022-07-16T10:27:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/ Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah Foong, Danielle Chai Yen Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah BF501-505 Motivation LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan menggunakan pensampelan rawak berlapis. Responden yang terlibat dalam kajian seramai 378 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan (i) kepimpinan instruksional pengetua berada pada tahap tinggi, (ii) kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi, (iii) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua berdasarkan pengalaman bekerja, (iv) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja, dan (v) analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru. Kementerian Pendidikan Malaysia 2019 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf Foong, Danielle Chai Yen and Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah (2019) Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 225-242. ISSN 1511-6530 https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
BF501-505 Motivation LB5-3640 Theory and practice of education |
spellingShingle |
BF501-505 Motivation LB5-3640 Theory and practice of education Foong, Danielle Chai Yen Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan menggunakan pensampelan rawak berlapis. Responden yang terlibat dalam kajian seramai 378 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan (i) kepimpinan instruksional pengetua berada pada tahap tinggi, (ii) kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi, (iii) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua berdasarkan pengalaman bekerja, (iv) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja, dan (v) analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru. |
format |
Article |
author |
Foong, Danielle Chai Yen Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah |
author_facet |
Foong, Danielle Chai Yen Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah |
author_sort |
Foong, Danielle Chai Yen |
title |
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
title_short |
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
title_full |
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
title_fullStr |
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
title_full_unstemmed |
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah |
title_sort |
kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara sabah |
publisher |
Kementerian Pendidikan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/ https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file |
_version_ |
1760231140588781568 |