Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah

Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan meng...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Foong, Danielle Chai Yen, Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Kementerian Pendidikan Malaysia 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: Malay
Malay
id my.ums.eprints.33265
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.332652022-07-16T10:27:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/ Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah Foong, Danielle Chai Yen Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah BF501-505 Motivation LB5-3640 Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan menggunakan pensampelan rawak berlapis. Responden yang terlibat dalam kajian seramai 378 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan (i) kepimpinan instruksional pengetua berada pada tahap tinggi, (ii) kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi, (iii) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua berdasarkan pengalaman bekerja, (iv) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja, dan (v) analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru. Kementerian Pendidikan Malaysia 2019 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf Foong, Danielle Chai Yen and Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah (2019) Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 20. pp. 225-242. ISSN 1511-6530 https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic BF501-505 Motivation
LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle BF501-505 Motivation
LB5-3640 Theory and practice of education
Foong, Danielle Chai Yen
Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah
Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka tahap kepimpinan instruksional pengetua dan tahap kepuasan kerja guru selain melihat hubungan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Zon Utara Sabah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dan menggunakan pensampelan rawak berlapis. Responden yang terlibat dalam kajian seramai 378 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan (i) kepimpinan instruksional pengetua berada pada tahap tinggi, (ii) kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi, (iii) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua berdasarkan pengalaman bekerja, (iv) analisis ANOVA Sehala menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman bekerja, dan (v) analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kepimpinan instruksional pengetua dengan kepuasan kerja guru.
format Article
author Foong, Danielle Chai Yen
Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah
author_facet Foong, Danielle Chai Yen
Mohd Khairuddin @ Jerry Abdullah
author_sort Foong, Danielle Chai Yen
title Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
title_short Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
title_full Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
title_fullStr Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
title_full_unstemmed Kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara Sabah
title_sort kepimpinan instruksional pengetua dan hubungannya dengan kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan di zon utara sabah
publisher Kementerian Pendidikan Malaysia
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/1/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/2/Kepimpinan%20instruksional%20pengetua%20dan%20hubungannya%20dengan%20kepuasan%20kerja%20guru%20sekolah%20menengah%20kebangsaan%20di%20zon%20utara%20Sabah%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33265/
https://www.moe.gov.my/menumedia/media-cetak/penerbitan/jurnal/3146-jurnal-penyelidikan-pendidikan-jilid-20-tahun-2019/file
_version_ 1760231140588781568