Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji cabaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran kursus kemahiran yang dijalankan secara maya ketika pandemik COVID-19. Cabaran dalam mengakses Internet dengan konsisten untuk sesi pengajaran dan pembelajaran secara maya menyebabkan pelajar mengalami kesukaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saniah Ahmad
Format: Article
Language:English
English
Published: Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF), Universiti Malaysia Sabah 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/
https://doi.org/10.51200/ga.vi.4290
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.35818
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.358182023-07-12T08:09:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/ Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19 Saniah Ahmad LB2832-2844.1 Teaching personnel RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health Artikel ini bertujuan untuk mengkaji cabaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran kursus kemahiran yang dijalankan secara maya ketika pandemik COVID-19. Cabaran dalam mengakses Internet dengan konsisten untuk sesi pengajaran dan pembelajaran secara maya menyebabkan pelajar mengalami kesukaran untuk mengadaptasi cara belajar yang berubah drastik, daripada pembelajaran bersemukakepada pembelajaran secara maya. Kajian ini untuk mengenal pasti kekangan utama dalam pembelajaran dan pengajaran secara maya yang dihadapi oleh pelajar dan pengajar dalam kursus ini. Selain itu, kajian ini mengenalpasti bentuk tugasan yang boleh diubah suai mengikut situasi pendemik agar tidak terlalu membebankan pelajar.Kajian ini menggunakan kaedah kajian kes untuk Kursus Rekacipta Busana dengan penglibatan secara langsung 47 pelajar yang menyertai kursus ini. Kaedah pungutandata menggunakan borang kaji selidik melalui Google form, pemerhatian dan temu bual secara informal pelajar yang mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hasil kajian mendapati pengajar mengubah komponen penilaian dalam bentuk tugasan praktikal yang disesuaikan dengan situasi pendemik COVID-19. Melalui pengubahsuaian ini, pelajar berupaya menyiapkan dan menghantar tugasan secara maya dalam bentuk tugasan separa-praktikal yang lebih ringan berbanding tugasan asal dalam pengajaran dan pembelajaran bersemuka. Kaedah pembelajaran dan pengajaran secara maya perlu diteruskan apabila keadaan kembali seperti sediakala daripada krisis pandemik ini. Ia boleh dijadikan sebagai satu alternatif khas untuk pelajar yang mempunyai kekangan untuk menghadiri kuliah bersemuka atas faktor kesihatan sekiranya disyaki membawa penyakit berjangkit yang memerlukan mereka diisolasi seperti terkena jangkitan virus COVID-19. Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF), Universiti Malaysia Sabah 2022-12-31 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/2/FULL%20TEXT.pdf Saniah Ahmad (2022) Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19. Gendang Alam, 12 (2). pp. 1-13. ISSN 2600-8661 https://doi.org/10.51200/ga.vi.4290
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2832-2844.1 Teaching personnel
RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health
spellingShingle LB2832-2844.1 Teaching personnel
RA643-645 Disease (Communicable and noninfectious) and public health
Saniah Ahmad
Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
description Artikel ini bertujuan untuk mengkaji cabaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran kursus kemahiran yang dijalankan secara maya ketika pandemik COVID-19. Cabaran dalam mengakses Internet dengan konsisten untuk sesi pengajaran dan pembelajaran secara maya menyebabkan pelajar mengalami kesukaran untuk mengadaptasi cara belajar yang berubah drastik, daripada pembelajaran bersemukakepada pembelajaran secara maya. Kajian ini untuk mengenal pasti kekangan utama dalam pembelajaran dan pengajaran secara maya yang dihadapi oleh pelajar dan pengajar dalam kursus ini. Selain itu, kajian ini mengenalpasti bentuk tugasan yang boleh diubah suai mengikut situasi pendemik agar tidak terlalu membebankan pelajar.Kajian ini menggunakan kaedah kajian kes untuk Kursus Rekacipta Busana dengan penglibatan secara langsung 47 pelajar yang menyertai kursus ini. Kaedah pungutandata menggunakan borang kaji selidik melalui Google form, pemerhatian dan temu bual secara informal pelajar yang mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Hasil kajian mendapati pengajar mengubah komponen penilaian dalam bentuk tugasan praktikal yang disesuaikan dengan situasi pendemik COVID-19. Melalui pengubahsuaian ini, pelajar berupaya menyiapkan dan menghantar tugasan secara maya dalam bentuk tugasan separa-praktikal yang lebih ringan berbanding tugasan asal dalam pengajaran dan pembelajaran bersemuka. Kaedah pembelajaran dan pengajaran secara maya perlu diteruskan apabila keadaan kembali seperti sediakala daripada krisis pandemik ini. Ia boleh dijadikan sebagai satu alternatif khas untuk pelajar yang mempunyai kekangan untuk menghadiri kuliah bersemuka atas faktor kesihatan sekiranya disyaki membawa penyakit berjangkit yang memerlukan mereka diisolasi seperti terkena jangkitan virus COVID-19.
format Article
author Saniah Ahmad
author_facet Saniah Ahmad
author_sort Saniah Ahmad
title Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
title_short Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
title_full Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
title_fullStr Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
title_full_unstemmed Cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa Pandemik Covid-19
title_sort cabaran pengajaran & pembelajaran kursus kemahiran secara maya semasa pandemik covid-19
publisher Akademi Seni dan Teknologi Kreatif (ASTiF), Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35818/
https://doi.org/10.51200/ga.vi.4290
_version_ 1772812702948786176