Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajia...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/ https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
Summary: | Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajian dipungut melalui dua kaedah iaitu temubual kumpulan fokus dan hasil soal selidik sebelum dan selepas pelaksanaan modul. Analisis dapatan bagi temubual kumpulan fokus dijalankan menggunakan teknik pengekodan mengikut sub atribut yang digariskan dalam kemahiran kepimpinan dengan merujuk kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah Pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Manakala data soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for The Social Sciences (SPSS) dengan menggunakan Ujian T-Test bagi melihat perbandingan sebelum dan selepas pelaksanaan latihan pelakon terhadap responden yang terlibat. Hasil analisis kedua-dua kaedah menunjukkan terdapat peningkatan dalam pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan responden terlibat setelah melalui latihan persiapan pelakon. |
---|