Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater

Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mazrona Kalinggalan, Asmiaty Amat, Fazilah Husin
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/
https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.38668
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.386682024-05-13T07:32:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/ Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater Mazrona Kalinggalan Asmiaty Amat Fazilah Husin PN1865-1988 Special types PN2219.3-3030 Special regions or countries Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajian dipungut melalui dua kaedah iaitu temubual kumpulan fokus dan hasil soal selidik sebelum dan selepas pelaksanaan modul. Analisis dapatan bagi temubual kumpulan fokus dijalankan menggunakan teknik pengekodan mengikut sub atribut yang digariskan dalam kemahiran kepimpinan dengan merujuk kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah Pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Manakala data soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for The Social Sciences (SPSS) dengan menggunakan Ujian T-Test bagi melihat perbandingan sebelum dan selepas pelaksanaan latihan pelakon terhadap responden yang terlibat. Hasil analisis kedua-dua kaedah menunjukkan terdapat peningkatan dalam pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan responden terlibat setelah melalui latihan persiapan pelakon. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf Mazrona Kalinggalan and Asmiaty Amat and Fazilah Husin (2023) Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater. Gendang Alam, 13 (2). pp. 1-7. ISSN 2180-1738 https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic PN1865-1988 Special types
PN2219.3-3030 Special regions or countries
spellingShingle PN1865-1988 Special types
PN2219.3-3030 Special regions or countries
Mazrona Kalinggalan
Asmiaty Amat
Fazilah Husin
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
description Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajian dipungut melalui dua kaedah iaitu temubual kumpulan fokus dan hasil soal selidik sebelum dan selepas pelaksanaan modul. Analisis dapatan bagi temubual kumpulan fokus dijalankan menggunakan teknik pengekodan mengikut sub atribut yang digariskan dalam kemahiran kepimpinan dengan merujuk kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah Pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Manakala data soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for The Social Sciences (SPSS) dengan menggunakan Ujian T-Test bagi melihat perbandingan sebelum dan selepas pelaksanaan latihan pelakon terhadap responden yang terlibat. Hasil analisis kedua-dua kaedah menunjukkan terdapat peningkatan dalam pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan responden terlibat setelah melalui latihan persiapan pelakon.
format Article
author Mazrona Kalinggalan
Asmiaty Amat
Fazilah Husin
author_facet Mazrona Kalinggalan
Asmiaty Amat
Fazilah Husin
author_sort Mazrona Kalinggalan
title Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
title_short Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
title_full Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
title_fullStr Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
title_full_unstemmed Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
title_sort pembangunan kemahiran kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
publisher Penerbit Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/
https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745
_version_ 1800089057901936640