Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater
Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajia...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/ https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sabah |
Language: | English English |
id |
my.ums.eprints.38668 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.386682024-05-13T07:32:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/ Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater Mazrona Kalinggalan Asmiaty Amat Fazilah Husin PN1865-1988 Special types PN2219.3-3030 Special regions or countries Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajian dipungut melalui dua kaedah iaitu temubual kumpulan fokus dan hasil soal selidik sebelum dan selepas pelaksanaan modul. Analisis dapatan bagi temubual kumpulan fokus dijalankan menggunakan teknik pengekodan mengikut sub atribut yang digariskan dalam kemahiran kepimpinan dengan merujuk kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah Pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Manakala data soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for The Social Sciences (SPSS) dengan menggunakan Ujian T-Test bagi melihat perbandingan sebelum dan selepas pelaksanaan latihan pelakon terhadap responden yang terlibat. Hasil analisis kedua-dua kaedah menunjukkan terdapat peningkatan dalam pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan responden terlibat setelah melalui latihan persiapan pelakon. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf Mazrona Kalinggalan and Asmiaty Amat and Fazilah Husin (2023) Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater. Gendang Alam, 13 (2). pp. 1-7. ISSN 2180-1738 https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
PN1865-1988 Special types PN2219.3-3030 Special regions or countries |
spellingShingle |
PN1865-1988 Special types PN2219.3-3030 Special regions or countries Mazrona Kalinggalan Asmiaty Amat Fazilah Husin Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
description |
Kajian ini melihat bagaimana kesan pendekatan persiapan latihan pelakon dalam membantu meningkatkan kemahiran kepimpinan pelajar. Ia dijalankan kepada 35 responden terdiri pelajar institusi pengajian tinggi selama 14 minggu. Kaedah kajian menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Data kajian dipungut melalui dua kaedah iaitu temubual kumpulan fokus dan hasil soal selidik sebelum dan selepas pelaksanaan modul. Analisis dapatan bagi temubual kumpulan fokus dijalankan menggunakan teknik pengekodan mengikut sub atribut yang digariskan dalam kemahiran kepimpinan dengan merujuk kepada Modul Pembangunan Kemahiran Insaniah Pelajar Institusi Pengajian Tinggi. Manakala data soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for The Social Sciences (SPSS) dengan menggunakan Ujian T-Test bagi melihat perbandingan sebelum dan selepas pelaksanaan latihan pelakon terhadap responden yang terlibat. Hasil analisis kedua-dua kaedah menunjukkan terdapat peningkatan dalam pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan responden terlibat setelah melalui latihan persiapan pelakon. |
format |
Article |
author |
Mazrona Kalinggalan Asmiaty Amat Fazilah Husin |
author_facet |
Mazrona Kalinggalan Asmiaty Amat Fazilah Husin |
author_sort |
Mazrona Kalinggalan |
title |
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
title_short |
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
title_full |
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
title_fullStr |
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
title_full_unstemmed |
Pembangunan Kemahiran Kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
title_sort |
pembangunan kemahiran kepimpinan pelajar melalui latihan lakon teater |
publisher |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38668/ https://doi.org/10.51200/ga.v13i2.4745 |
_version_ |
1800089057901936640 |