Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif

Kejayaan kemahiran komunikasi melalui pembelajaran berasaskan projek secara atas talian boleh dicapai apabila murid berupaya untuk menyatakan pendapat, berbincang dengan orang lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah, berinteraksi, berdialog dan berhujah berdasarkan bukti. Sebagai mengiktiraf kepent...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ehqa Dhabita Mohd Nasir, Denis Lajium
Format: Article
Language:English
English
Published: Asian Scholars Network 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/
https://doi.org/10.55057/jdpd.2024.6.1.19
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sabah
Language: English
English
id my.ums.eprints.40999
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.409992024-09-05T02:55:59Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/ Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif Ehqa Dhabita Mohd Nasir Denis Lajium LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages Kejayaan kemahiran komunikasi melalui pembelajaran berasaskan projek secara atas talian boleh dicapai apabila murid berupaya untuk menyatakan pendapat, berbincang dengan orang lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah, berinteraksi, berdialog dan berhujah berdasarkan bukti. Sebagai mengiktiraf kepentingan strategi pembelajaran berasaskan projek secara atas talian dalam mempengaruhi kemahiran berkomunikasi murid, oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk mensintesis literatur berkaitan yang sedia ada bagi mewujudkan asas teori pembelajaran berasaskan projek yang mengetengahkan penerapan elemen 4K iaitu komunikasi, kolaborasi, kreativiti dan kritikal, yang memfokuskan pengaruhnya terhadap kemahiran komunikasi murid. Reka bentuk kajian dijalankan secara kualitatif yang menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data temu bual , pemerhatian dan dokumen di analisis dengan menggunakan kaedah bola salji. Penyelidik memilih kes pertama yang memenuhi kesemua kriteria yang ditentukan untuk mendapatkan data yang padat. Analisis dijalankan terhadap tujuh orang responden. Secara konklusinya, pembelajaran berasaskan projek memenuhi ciri utama intervensi berkesan bagi pembelajaran abad ke-21 kerana pembelajaran berasaskan projek (PBP) merupakan model pendidikan yang mengutamakan projek dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang juga merupakan satu kaedah instruksional yang membenarkan murid membina kemahiran dan mendapatkan ilmu melalui projek, pembelajaran koperatif dan teknik 'hands on'. Melalui pelaksanaan projek, murid dapat membina pengetahuan dan kemahiran melalui proses inkuiri. Selain itu, melalui proses penyelesaian masalah, murid mampu berbincang untuk mendapatkan kesepakatan dalam kumpulan, berdialog secara aktif, berkongsi maklumat, berani menyatakan pendapat dan berhujah berdasarkan bukti. Pengintegrasian strategi pembelajaran berasaskan projek menjadikan kaedah intruksi ini boleh disesuaikan dengan murid yang berbeza-beza latar belakang, umur dan tahap pendidikan. Asian Scholars Network 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/2/FULL%20TEXT.pdf Ehqa Dhabita Mohd Nasir and Denis Lajium (2024) Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif. Jurnal Dunia Pendidikan, 6 (1). pp. 1-26. https://doi.org/10.55057/jdpd.2024.6.1.19
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages
Ehqa Dhabita Mohd Nasir
Denis Lajium
Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
description Kejayaan kemahiran komunikasi melalui pembelajaran berasaskan projek secara atas talian boleh dicapai apabila murid berupaya untuk menyatakan pendapat, berbincang dengan orang lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah, berinteraksi, berdialog dan berhujah berdasarkan bukti. Sebagai mengiktiraf kepentingan strategi pembelajaran berasaskan projek secara atas talian dalam mempengaruhi kemahiran berkomunikasi murid, oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk mensintesis literatur berkaitan yang sedia ada bagi mewujudkan asas teori pembelajaran berasaskan projek yang mengetengahkan penerapan elemen 4K iaitu komunikasi, kolaborasi, kreativiti dan kritikal, yang memfokuskan pengaruhnya terhadap kemahiran komunikasi murid. Reka bentuk kajian dijalankan secara kualitatif yang menggunakan kaedah pensampelan bertujuan. Data temu bual , pemerhatian dan dokumen di analisis dengan menggunakan kaedah bola salji. Penyelidik memilih kes pertama yang memenuhi kesemua kriteria yang ditentukan untuk mendapatkan data yang padat. Analisis dijalankan terhadap tujuh orang responden. Secara konklusinya, pembelajaran berasaskan projek memenuhi ciri utama intervensi berkesan bagi pembelajaran abad ke-21 kerana pembelajaran berasaskan projek (PBP) merupakan model pendidikan yang mengutamakan projek dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang juga merupakan satu kaedah instruksional yang membenarkan murid membina kemahiran dan mendapatkan ilmu melalui projek, pembelajaran koperatif dan teknik 'hands on'. Melalui pelaksanaan projek, murid dapat membina pengetahuan dan kemahiran melalui proses inkuiri. Selain itu, melalui proses penyelesaian masalah, murid mampu berbincang untuk mendapatkan kesepakatan dalam kumpulan, berdialog secara aktif, berkongsi maklumat, berani menyatakan pendapat dan berhujah berdasarkan bukti. Pengintegrasian strategi pembelajaran berasaskan projek menjadikan kaedah intruksi ini boleh disesuaikan dengan murid yang berbeza-beza latar belakang, umur dan tahap pendidikan.
format Article
author Ehqa Dhabita Mohd Nasir
Denis Lajium
author_facet Ehqa Dhabita Mohd Nasir
Denis Lajium
author_sort Ehqa Dhabita Mohd Nasir
title Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
title_short Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
title_full Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
title_fullStr Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
title_full_unstemmed Pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: Kajian integratif
title_sort pembelajaran berasaskan projek secara talian dan keupayaan murid untuk berkomunikasi secara berkesan: kajian integratif
publisher Asian Scholars Network
publishDate 2024
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40999/
https://doi.org/10.55057/jdpd.2024.6.1.19
_version_ 1811684140430393344