Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching

Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Iffah Rhadiah, Mohamad haikal, Jamayah, Saili
Format: Article
Language:English
Published: Unit Sumber Manusia Negeri 2020
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sarawak
Language: English
Description
Summary:Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching telah ditemubual separa berstruktur menggunakan satu set soalan. Sampel bertujuan merupakan kaedah untuk memilih perserta manakala analisa tematik digunakan untuk menganalisa data kajian. Pengkaji menggunakan pendekatan Teori Pilihan iaitu Keperluan Asas dalam Dunia Kualiti seseorang yang meliputi aspek kasih sayang dan kepunyaan; kuasa, keseronokan, kebebasan dan kelangsungan hidup mereka. Hasil analisis temubual mendapati bahawa antara punca pihak pekerja tidak mendapatkan khidmat kaunseling adalah memikirkan bahawa ianya berbayar, kekangan masa, sumber rujukan yang terhad serta kurang nya sikap keterbukaan. Walaubagaimanapun para pekerja menyatakan bahawa kaunseling penting untuk penyelesaian masalah, mengubah sikap, perkongsian ilmu, mengurangkan tekanan dan menyediakan tempat untuk meluah. Limitasi kajian ini adalah ia dilaksanakan kepada satu kategori pekerja dan di sebuah organisasi sahaja.