Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching

Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Iffah Rhadiah, Mohamad haikal, Jamayah, Saili
Format: Article
Language:English
Published: Unit Sumber Manusia Negeri 2020
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sarawak
Language: English
id my.unimas.ir.33125
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.331252020-12-03T02:01:47Z http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/ Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching Iffah Rhadiah, Mohamad haikal Jamayah, Saili BF Psychology Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching telah ditemubual separa berstruktur menggunakan satu set soalan. Sampel bertujuan merupakan kaedah untuk memilih perserta manakala analisa tematik digunakan untuk menganalisa data kajian. Pengkaji menggunakan pendekatan Teori Pilihan iaitu Keperluan Asas dalam Dunia Kualiti seseorang yang meliputi aspek kasih sayang dan kepunyaan; kuasa, keseronokan, kebebasan dan kelangsungan hidup mereka. Hasil analisis temubual mendapati bahawa antara punca pihak pekerja tidak mendapatkan khidmat kaunseling adalah memikirkan bahawa ianya berbayar, kekangan masa, sumber rujukan yang terhad serta kurang nya sikap keterbukaan. Walaubagaimanapun para pekerja menyatakan bahawa kaunseling penting untuk penyelesaian masalah, mengubah sikap, perkongsian ilmu, mengurangkan tekanan dan menyediakan tempat untuk meluah. Limitasi kajian ini adalah ia dilaksanakan kepada satu kategori pekerja dan di sebuah organisasi sahaja. Unit Sumber Manusia Negeri 2020 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf Iffah Rhadiah, Mohamad haikal and Jamayah, Saili (2020) Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching. Buletin Psikologi & Kaunseling Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak, 1. pp. 26-32. ISSN 2637-0409 ISSN 26370409
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Iffah Rhadiah, Mohamad haikal
Jamayah, Saili
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
description Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching telah ditemubual separa berstruktur menggunakan satu set soalan. Sampel bertujuan merupakan kaedah untuk memilih perserta manakala analisa tematik digunakan untuk menganalisa data kajian. Pengkaji menggunakan pendekatan Teori Pilihan iaitu Keperluan Asas dalam Dunia Kualiti seseorang yang meliputi aspek kasih sayang dan kepunyaan; kuasa, keseronokan, kebebasan dan kelangsungan hidup mereka. Hasil analisis temubual mendapati bahawa antara punca pihak pekerja tidak mendapatkan khidmat kaunseling adalah memikirkan bahawa ianya berbayar, kekangan masa, sumber rujukan yang terhad serta kurang nya sikap keterbukaan. Walaubagaimanapun para pekerja menyatakan bahawa kaunseling penting untuk penyelesaian masalah, mengubah sikap, perkongsian ilmu, mengurangkan tekanan dan menyediakan tempat untuk meluah. Limitasi kajian ini adalah ia dilaksanakan kepada satu kategori pekerja dan di sebuah organisasi sahaja.
format Article
author Iffah Rhadiah, Mohamad haikal
Jamayah, Saili
author_facet Iffah Rhadiah, Mohamad haikal
Jamayah, Saili
author_sort Iffah Rhadiah, Mohamad haikal
title Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
title_short Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
title_full Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
title_fullStr Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
title_full_unstemmed Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
title_sort persepsi pekerja khidmat sokongan terhadap perkhidmatan kaunseling: kajian kualitatif di syarikat swasta, kuching
publisher Unit Sumber Manusia Negeri
publishDate 2020
url http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/
_version_ 1685582272104759296