Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching
Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching t...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Unit Sumber Manusia Negeri
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
id |
my.unimas.ir.33125 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.331252020-12-03T02:01:47Z http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/ Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching Iffah Rhadiah, Mohamad haikal Jamayah, Saili BF Psychology Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching telah ditemubual separa berstruktur menggunakan satu set soalan. Sampel bertujuan merupakan kaedah untuk memilih perserta manakala analisa tematik digunakan untuk menganalisa data kajian. Pengkaji menggunakan pendekatan Teori Pilihan iaitu Keperluan Asas dalam Dunia Kualiti seseorang yang meliputi aspek kasih sayang dan kepunyaan; kuasa, keseronokan, kebebasan dan kelangsungan hidup mereka. Hasil analisis temubual mendapati bahawa antara punca pihak pekerja tidak mendapatkan khidmat kaunseling adalah memikirkan bahawa ianya berbayar, kekangan masa, sumber rujukan yang terhad serta kurang nya sikap keterbukaan. Walaubagaimanapun para pekerja menyatakan bahawa kaunseling penting untuk penyelesaian masalah, mengubah sikap, perkongsian ilmu, mengurangkan tekanan dan menyediakan tempat untuk meluah. Limitasi kajian ini adalah ia dilaksanakan kepada satu kategori pekerja dan di sebuah organisasi sahaja. Unit Sumber Manusia Negeri 2020 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf Iffah Rhadiah, Mohamad haikal and Jamayah, Saili (2020) Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching. Buletin Psikologi & Kaunseling Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak, 1. pp. 26-32. ISSN 2637-0409 ISSN 26370409 |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Iffah Rhadiah, Mohamad haikal Jamayah, Saili Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
description |
Pekerja khidmat sokongan terdedah kepada tekanan kerja disebabkan pelbagai faktor. Ini memberi sumbangan kepada persepsi mereka terhadap perkhidmatan kaunseling dalam menangani isu mereka yang merupakan objektif kajian ini. Seramai tujuh orang pengawal keselamatan di sebuah syarikat swasta Kuching telah ditemubual separa berstruktur menggunakan satu set soalan. Sampel bertujuan merupakan kaedah untuk memilih perserta manakala analisa tematik digunakan untuk menganalisa data kajian. Pengkaji menggunakan pendekatan Teori Pilihan iaitu Keperluan Asas dalam Dunia Kualiti seseorang yang meliputi aspek kasih sayang dan kepunyaan; kuasa, keseronokan, kebebasan dan kelangsungan hidup mereka. Hasil analisis temubual mendapati bahawa antara punca pihak pekerja tidak mendapatkan khidmat kaunseling adalah memikirkan bahawa ianya berbayar, kekangan masa, sumber rujukan yang terhad serta kurang nya sikap keterbukaan. Walaubagaimanapun para pekerja menyatakan bahawa kaunseling penting untuk penyelesaian masalah, mengubah sikap, perkongsian ilmu, mengurangkan tekanan dan menyediakan tempat untuk meluah. Limitasi kajian ini adalah ia dilaksanakan kepada satu kategori pekerja dan di sebuah organisasi sahaja. |
format |
Article |
author |
Iffah Rhadiah, Mohamad haikal Jamayah, Saili |
author_facet |
Iffah Rhadiah, Mohamad haikal Jamayah, Saili |
author_sort |
Iffah Rhadiah, Mohamad haikal |
title |
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
title_short |
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
title_full |
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
title_fullStr |
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
title_full_unstemmed |
Persepsi Pekerja Khidmat Sokongan Terhadap Perkhidmatan Kaunseling: Kajian Kualitatif di Syarikat Swasta, Kuching |
title_sort |
persepsi pekerja khidmat sokongan terhadap perkhidmatan kaunseling: kajian kualitatif di syarikat swasta, kuching |
publisher |
Unit Sumber Manusia Negeri |
publishDate |
2020 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/1/Persepsi%20Pekerja%20Khidmat%20Sokongan%20Terhadap%20Perkhidmatan%20Kaunseling%20Kajian%20Kualitatif%20di%20Syarikat%20Swasta%2C%20Kuching.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/33125/ |
_version_ |
1685582272104759296 |