PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan melalui aplikasi Facebook di Malaysia. Kajian ini memfokuskan kepada tiga objektif iaitu mengenal pasti penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia, mengkategorikan jenis-jenis bahasa r...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Final Year Project Report |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Sarawak
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/4/FYP_Dayang%20Asfikha%20-%20fulltext.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Malaysia Sarawak |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penggunaan bahasa rojak dalam iklan
perniagaan melalui aplikasi Facebook di Malaysia. Kajian ini memfokuskan kepada tiga objektif
iaitu mengenal pasti penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia,
mengkategorikan jenis-jenis bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia berdasarkan
Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan menghuraikan kesan
penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah
gabungan iaitu secara kualitatif dan kuantitatif. Sebanyak 100 teks iklan perniagaan telah dipilih
menggunakan persampelan secara rawak di aplikasi Facebook. Seramai 100 orang pengguna
aplikasi Facebook telah dipilih sebagai responden. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan
Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan penyaringan sistem perisian
statistik iaitu Statistic Package for the Social Science (SPSS). Hasil kajian mendapati terdapat dua
jenis bahasa rojak iaitu bahasa rojak separa dan bahasa rojak penuh. Hasil kajian turut
menunjukkan bahawa kesan penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan dapat dilihat melalui
dua perspektif iaitu bidang pengiklanan dan bukan bidang pengiklanan. |
---|