PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan melalui aplikasi Facebook di Malaysia. Kajian ini memfokuskan kepada tiga objektif iaitu mengenal pasti penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia, mengkategorikan jenis-jenis bahasa r...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Dayang Asfikha binti Awang Ismail, -
Format: Final Year Project Report
Language:English
Published: Universiti Malaysia Sarawak 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/4/FYP_Dayang%20Asfikha%20-%20fulltext.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Malaysia Sarawak
Language: English
id my.unimas.ir.39552
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.395522023-02-16T08:12:23Z http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/ PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA Dayang Asfikha binti Awang Ismail, - P Philology. Linguistics PN Literature (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan melalui aplikasi Facebook di Malaysia. Kajian ini memfokuskan kepada tiga objektif iaitu mengenal pasti penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia, mengkategorikan jenis-jenis bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia berdasarkan Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan menghuraikan kesan penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah gabungan iaitu secara kualitatif dan kuantitatif. Sebanyak 100 teks iklan perniagaan telah dipilih menggunakan persampelan secara rawak di aplikasi Facebook. Seramai 100 orang pengguna aplikasi Facebook telah dipilih sebagai responden. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan penyaringan sistem perisian statistik iaitu Statistic Package for the Social Science (SPSS). Hasil kajian mendapati terdapat dua jenis bahasa rojak iaitu bahasa rojak separa dan bahasa rojak penuh. Hasil kajian turut menunjukkan bahawa kesan penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan dapat dilihat melalui dua perspektif iaitu bidang pengiklanan dan bukan bidang pengiklanan. Universiti Malaysia Sarawak 2022 Final Year Project Report NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/4/FYP_Dayang%20Asfikha%20-%20fulltext.pdf Dayang Asfikha binti Awang Ismail, - (2022) PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA. [Final Year Project Report] (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic P Philology. Linguistics
PN Literature (General)
spellingShingle P Philology. Linguistics
PN Literature (General)
Dayang Asfikha binti Awang Ismail, -
PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan melalui aplikasi Facebook di Malaysia. Kajian ini memfokuskan kepada tiga objektif iaitu mengenal pasti penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia, mengkategorikan jenis-jenis bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia berdasarkan Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan menghuraikan kesan penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah gabungan iaitu secara kualitatif dan kuantitatif. Sebanyak 100 teks iklan perniagaan telah dipilih menggunakan persampelan secara rawak di aplikasi Facebook. Seramai 100 orang pengguna aplikasi Facebook telah dipilih sebagai responden. Data yang diperoleh dianalisis berdasarkan Kerangka Analisis Jenis Bahasa Rojak oleh Laengkang (2013) dan penyaringan sistem perisian statistik iaitu Statistic Package for the Social Science (SPSS). Hasil kajian mendapati terdapat dua jenis bahasa rojak iaitu bahasa rojak separa dan bahasa rojak penuh. Hasil kajian turut menunjukkan bahawa kesan penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan dapat dilihat melalui dua perspektif iaitu bidang pengiklanan dan bukan bidang pengiklanan.
format Final Year Project Report
author Dayang Asfikha binti Awang Ismail, -
author_facet Dayang Asfikha binti Awang Ismail, -
author_sort Dayang Asfikha binti Awang Ismail, -
title PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
title_short PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
title_full PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
title_fullStr PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
title_full_unstemmed PENGGUNAAN BAHASA ROJAK DALAM IKLAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA
title_sort penggunaan bahasa rojak dalam iklan perniagaan di malaysia
publisher Universiti Malaysia Sarawak
publishDate 2022
url http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/4/FYP_Dayang%20Asfikha%20-%20fulltext.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/39552/
_version_ 1758582580524875776