Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia

Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) terus menjadi wahana kepada dunia pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun dalam menghadapi arus globalisasi yang tidak mengenal sempadan yang penghuninya terdiri daripada generasi x, y, z dan generasi I atau Generasi Net atau Net Gen. Peranan pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Muhammad Alif Redzuan, Hussin, Sanimah
Format: Article
Language:English
Published: Persatuan Linguistik Malaysia 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/1/Sikap%20dan%20persepsi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20aplikasi%20Web%202.0%20dalam%20proses%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/
https://jurnal.plm.org.my/?page_id=274
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.15655
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.156552019-10-07T08:33:49Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/ Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia Abdullah, Muhammad Alif Redzuan Hussin, Sanimah Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) terus menjadi wahana kepada dunia pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun dalam menghadapi arus globalisasi yang tidak mengenal sempadan yang penghuninya terdiri daripada generasi x, y, z dan generasi I atau Generasi Net atau Net Gen. Peranan pensyarah juga berubah daripada sumber pengetahuan dan rujukan pelajar menjadi fasilitator. Namun demikian, inibukan bermakna pensyarah boleh digantikan dengan aplikasi teknologi maklumat dan teknologi (ICT) kerana peranan pensyarah diperlukan untuk membimbing pelajar berkenaan kaedah belajar. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun. Antara aplikasi Web 2.0 yang dipilih ialah penggunaan Edmodo, YouTube, Kahoot dan PutraBlast. Seramai 100 orang pelajar bahasa Jepun Asas Tahap 1 Universiti Putra Malaysia dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang digunakan untuk mengumpul data adalah soal selidik, temubual dan pemerhatian. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22 digunakan sebagai alat untuk analisis statistik deskriptif untuk menganalisis data. Dapatan menunjukkan penggunaan aplikasi Web 2.0 sebagai bahan bantuan mengajar dalam kalangan sampel kajian memberi kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun. Persatuan Linguistik Malaysia 2019 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/1/Sikap%20dan%20persepsi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20aplikasi%20Web%202.0%20dalam%20proses%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf Abdullah, Muhammad Alif Redzuan and Hussin, Sanimah (2019) Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Linguistik, 23 (1). pp. 51-57. ISSN 1823-9242 https://jurnal.plm.org.my/?page_id=274
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) terus menjadi wahana kepada dunia pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun dalam menghadapi arus globalisasi yang tidak mengenal sempadan yang penghuninya terdiri daripada generasi x, y, z dan generasi I atau Generasi Net atau Net Gen. Peranan pensyarah juga berubah daripada sumber pengetahuan dan rujukan pelajar menjadi fasilitator. Namun demikian, inibukan bermakna pensyarah boleh digantikan dengan aplikasi teknologi maklumat dan teknologi (ICT) kerana peranan pensyarah diperlukan untuk membimbing pelajar berkenaan kaedah belajar. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun. Antara aplikasi Web 2.0 yang dipilih ialah penggunaan Edmodo, YouTube, Kahoot dan PutraBlast. Seramai 100 orang pelajar bahasa Jepun Asas Tahap 1 Universiti Putra Malaysia dijadikan sampel kajian. Kaedah kajian yang digunakan untuk mengumpul data adalah soal selidik, temubual dan pemerhatian. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22 digunakan sebagai alat untuk analisis statistik deskriptif untuk menganalisis data. Dapatan menunjukkan penggunaan aplikasi Web 2.0 sebagai bahan bantuan mengajar dalam kalangan sampel kajian memberi kesan positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun.
format Article
author Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
spellingShingle Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
author_facet Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
Hussin, Sanimah
author_sort Abdullah, Muhammad Alif Redzuan
title Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_short Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_full Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_fullStr Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_full_unstemmed Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia
title_sort sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa jepun di universiti putra malaysia
publisher Persatuan Linguistik Malaysia
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/1/Sikap%20dan%20persepsi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20aplikasi%20Web%202.0%20dalam%20proses%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20bahasa%20Jepun%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/15655/
https://jurnal.plm.org.my/?page_id=274
_version_ 1648738074872512512