Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan

Salah satu bentuk pembelajaran yang semakin mendapat tempat di negara ini ialah pembelajaran tahfiz. Pembelajaran tahfiz negara ini yang ditawarkan di sekolah agama kerajaan turut meliputi aliran akademik. Oleh itu, murid yang mengikuti pembelajaran tahfiz ini perlu memiliki komitmen yang tinggi bag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Fakhruddin, Fathiyah, Mohd Ayub, Ahmad Fauzi, Che Hassan, Norlizah, Abd Mutalib, Lukman, Wan Jaafar, Wan Marzuki
Format: Article
Language:English
Published: Global Academic Excellence 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/1/Pembelajaran%20murid%20tahfiz%20sekolah%20agama%20kerajaan%20di%20malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/
http://www.ijepc.com/archived.asm
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.54347
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.543472020-01-15T06:37:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/ Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan Mohd Fakhruddin, Fathiyah Mohd Ayub, Ahmad Fauzi Che Hassan, Norlizah Abd Mutalib, Lukman Wan Jaafar, Wan Marzuki Salah satu bentuk pembelajaran yang semakin mendapat tempat di negara ini ialah pembelajaran tahfiz. Pembelajaran tahfiz negara ini yang ditawarkan di sekolah agama kerajaan turut meliputi aliran akademik. Oleh itu, murid yang mengikuti pembelajaran tahfiz ini perlu memiliki komitmen yang tinggi bagi memastikan mereka mampu mengikuti pembelajaran dengan baik. Selain itu, aspek adab dan amalan tertentu juga penting dilaksanakan murid bagi menyokong pembelajaran tahfiz yang diikuti. Kajian yang dijalankan ini menggunakan pendekatan kualitatif bagi meneroka adab dan amalan yang dilaksanakan oleh murid aliran tahfiz tersebut. Temu bual mendalam dijalankan terhadap dua belas orang murid tahfiz yang telah mengikuti aliran ini sekurang-kurangnya tiga tahun. Dapatan menunjukkan bahawa antara adab yang dilaksanakan oleh subjek kajian ialah menjaga niat, menjaga adab dengan guru, adab dengan ibubapa, adab dengan rakan serta memuliakan alQuran. Manakala daripada aspek amalan pula, subjek kajian dilihat berusaha untuk membiasakan diri dengan amalan sunat seperti solat sunat, bangun untuk solat malam, puasa sunat, membaca surah tertentu, berdamping dengan penghafaz al-Quran serta berusaha menghindari maksiat. Dapatan ini menunjukkan bahawa murid yang mengikuti aliran tahfiz perlu melaksanakan beberapa adab dan amalan penting khusus bagi memudahkan pembelajaran tahfiz yang diikuti. Kajian ini mengemukakan cadangan agar pihak sekolah yang menawarkan aliran tahfiz tidak mengabaikan aspek adab dan amalan bagi dilaksanakan murid. Cadangan turut dikemukakan agar guru dan ibubapa juga memberi penekanan kepada aspek adab dan amalan ibadah yang perlu dilaksanakan bagi menyokong proses pembelajaran tahfiz. Global Academic Excellence 2018-03 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/1/Pembelajaran%20murid%20tahfiz%20sekolah%20agama%20kerajaan%20di%20malaysia.pdf Mohd Fakhruddin, Fathiyah and Mohd Ayub, Ahmad Fauzi and Che Hassan, Norlizah and Abd Mutalib, Lukman and Wan Jaafar, Wan Marzuki (2018) Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 3 (7). pp. 18-30. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/archived.asm
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Salah satu bentuk pembelajaran yang semakin mendapat tempat di negara ini ialah pembelajaran tahfiz. Pembelajaran tahfiz negara ini yang ditawarkan di sekolah agama kerajaan turut meliputi aliran akademik. Oleh itu, murid yang mengikuti pembelajaran tahfiz ini perlu memiliki komitmen yang tinggi bagi memastikan mereka mampu mengikuti pembelajaran dengan baik. Selain itu, aspek adab dan amalan tertentu juga penting dilaksanakan murid bagi menyokong pembelajaran tahfiz yang diikuti. Kajian yang dijalankan ini menggunakan pendekatan kualitatif bagi meneroka adab dan amalan yang dilaksanakan oleh murid aliran tahfiz tersebut. Temu bual mendalam dijalankan terhadap dua belas orang murid tahfiz yang telah mengikuti aliran ini sekurang-kurangnya tiga tahun. Dapatan menunjukkan bahawa antara adab yang dilaksanakan oleh subjek kajian ialah menjaga niat, menjaga adab dengan guru, adab dengan ibubapa, adab dengan rakan serta memuliakan alQuran. Manakala daripada aspek amalan pula, subjek kajian dilihat berusaha untuk membiasakan diri dengan amalan sunat seperti solat sunat, bangun untuk solat malam, puasa sunat, membaca surah tertentu, berdamping dengan penghafaz al-Quran serta berusaha menghindari maksiat. Dapatan ini menunjukkan bahawa murid yang mengikuti aliran tahfiz perlu melaksanakan beberapa adab dan amalan penting khusus bagi memudahkan pembelajaran tahfiz yang diikuti. Kajian ini mengemukakan cadangan agar pihak sekolah yang menawarkan aliran tahfiz tidak mengabaikan aspek adab dan amalan bagi dilaksanakan murid. Cadangan turut dikemukakan agar guru dan ibubapa juga memberi penekanan kepada aspek adab dan amalan ibadah yang perlu dilaksanakan bagi menyokong proses pembelajaran tahfiz.
format Article
author Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
spellingShingle Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
author_facet Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Che Hassan, Norlizah
Abd Mutalib, Lukman
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_sort Mohd Fakhruddin, Fathiyah
title Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
title_short Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
title_full Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
title_fullStr Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
title_full_unstemmed Pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di Malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
title_sort pembelajaran murid tahfiz sekolah agama kerajaan di malaysia: bentuk adab dan amalan murid yang dilaksanakan
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/1/Pembelajaran%20murid%20tahfiz%20sekolah%20agama%20kerajaan%20di%20malaysia.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54347/
http://www.ijepc.com/archived.asm
_version_ 1657489291091116032