Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur

Pembelajaran koperatif merupakan satu strategi pembelajaran aktif yang boleh dikaitkan dengan peningkatan motivasi, pembentukan gaya pembelajaran dan tingkah laku terhadap pembelajaran kepada murid. Kajian ini menggunakan pendekatan koperatif dalam meningkatkan pencapaian murid untuk topik Lukisan I...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abang Ibrahim, Dayang Suryati, Mohd Puad, Mohd Hazwan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/1/35-36.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
Description
Summary:Pembelajaran koperatif merupakan satu strategi pembelajaran aktif yang boleh dikaitkan dengan peningkatan motivasi, pembentukan gaya pembelajaran dan tingkah laku terhadap pembelajaran kepada murid. Kajian ini menggunakan pendekatan koperatif dalam meningkatkan pencapaian murid untuk topik Lukisan Isometrik bagi mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan yang dijalankan semasa Program Peningkatan Prestasi Murid selepas waktu persekolahan. Instrumen kajian yang digunakan adalah dengan menggunakan soalan Lukisan Isometrik (aras tinggi) daripada peperiksaan SPM yang lepas. Hasil kajian mendapati terdapat peningkatan bilangan murid berada di Kumpulan Genggam iaitu daripada 24% kepada 38% dan Kumpulan Gapai A daripada 41% kepada 45% selepas intervensi dijalankan. Bilangan murid yang berada di Kumpulan Gilap A dapat dikurangkan daripada 34% kepada 17%. Kesimpulannya, pengkaji mendapati pembelajaran koperatif yang dijalankan memberi impak positif kepada pencapaian murid kerana pengajaran guru akan lebih berfokuskan kepada kemampuan setiap individu berbanding dengan menyamaratakan kemampuan murid secara keseluruhan di dalam bilik darjah.