Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur
Pembelajaran koperatif merupakan satu strategi pembelajaran aktif yang boleh dikaitkan dengan peningkatan motivasi, pembentukan gaya pembelajaran dan tingkah laku terhadap pembelajaran kepada murid. Kajian ini menggunakan pendekatan koperatif dalam meningkatkan pencapaian murid untuk topik Lukisan I...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2017
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/1/35-36.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.58796 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.587962018-02-06T04:07:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/ Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur Abang Ibrahim, Dayang Suryati Mohd Puad, Mohd Hazwan Pembelajaran koperatif merupakan satu strategi pembelajaran aktif yang boleh dikaitkan dengan peningkatan motivasi, pembentukan gaya pembelajaran dan tingkah laku terhadap pembelajaran kepada murid. Kajian ini menggunakan pendekatan koperatif dalam meningkatkan pencapaian murid untuk topik Lukisan Isometrik bagi mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan yang dijalankan semasa Program Peningkatan Prestasi Murid selepas waktu persekolahan. Instrumen kajian yang digunakan adalah dengan menggunakan soalan Lukisan Isometrik (aras tinggi) daripada peperiksaan SPM yang lepas. Hasil kajian mendapati terdapat peningkatan bilangan murid berada di Kumpulan Genggam iaitu daripada 24% kepada 38% dan Kumpulan Gapai A daripada 41% kepada 45% selepas intervensi dijalankan. Bilangan murid yang berada di Kumpulan Gilap A dapat dikurangkan daripada 34% kepada 17%. Kesimpulannya, pengkaji mendapati pembelajaran koperatif yang dijalankan memberi impak positif kepada pencapaian murid kerana pengajaran guru akan lebih berfokuskan kepada kemampuan setiap individu berbanding dengan menyamaratakan kemampuan murid secara keseluruhan di dalam bilik darjah. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/1/35-36.pdf Abang Ibrahim, Dayang Suryati and Mohd Puad, Mohd Hazwan (2017) Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc) 2017, 16 Dec. 2017, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 264-271). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Pembelajaran koperatif merupakan satu strategi pembelajaran aktif yang boleh dikaitkan dengan peningkatan motivasi, pembentukan gaya pembelajaran dan tingkah laku terhadap pembelajaran kepada murid. Kajian ini menggunakan pendekatan koperatif dalam meningkatkan pencapaian murid untuk topik Lukisan Isometrik bagi mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan yang dijalankan semasa Program Peningkatan Prestasi Murid selepas waktu persekolahan. Instrumen kajian yang digunakan adalah dengan menggunakan soalan Lukisan Isometrik (aras tinggi) daripada peperiksaan SPM yang lepas. Hasil kajian mendapati terdapat peningkatan bilangan murid berada di Kumpulan Genggam iaitu daripada 24% kepada 38% dan Kumpulan Gapai A daripada 41% kepada 45% selepas intervensi dijalankan. Bilangan murid yang berada di Kumpulan Gilap A dapat dikurangkan daripada 34% kepada 17%. Kesimpulannya, pengkaji mendapati pembelajaran koperatif yang dijalankan memberi impak positif kepada pencapaian murid kerana pengajaran guru akan lebih berfokuskan kepada kemampuan setiap individu berbanding dengan menyamaratakan kemampuan murid secara keseluruhan di dalam bilik darjah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Abang Ibrahim, Dayang Suryati Mohd Puad, Mohd Hazwan |
spellingShingle |
Abang Ibrahim, Dayang Suryati Mohd Puad, Mohd Hazwan Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
author_facet |
Abang Ibrahim, Dayang Suryati Mohd Puad, Mohd Hazwan |
author_sort |
Abang Ibrahim, Dayang Suryati |
title |
Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
title_short |
Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
title_full |
Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan: kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki Kuala Lumpur |
title_sort |
keberkesanan kaedah pembelajaran koperatif dalam mata pelajaran lukisan kejuruteraan: kajian kes di sekolah menengah kebangsaan aminuddin baki kuala lumpur |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/1/35-36.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58796/ |
_version_ |
1643836888792956928 |