Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Isl...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2017
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.58818 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.588182018-02-06T08:26:53Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/ Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali Muhd Fauzi, Ainul Widad Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Islam sebagai medium penting untuk membina sahsiah diri murid perlu memahami dan menguasai pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai bagi memastikan nilai akhlak diterap dengan berkesan. Ini selari dengan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi melahirkan murid yang mempunyai pegangan agama kukuh serta penghayatan akhlak yang mendalam. Penulisan kertas konsep ini tertumpu kepada perbincangan beberapa kaedah penerapan nilai akhlak yang boleh dipraktikkan dalam pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah rendah menurut pandangan Al-Ghazali. Antara kaedah penerapan nilai akhlak yang diusulkan Al-Ghazali ialah melalui teladan, latihan dan pembiasaan, nasihat serta ganjaran dan hukuman. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf Muhd Fauzi, Ainul Widad and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2017) Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc) 2017, 16 Dec. 2017, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 391-398). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Islam sebagai medium penting untuk membina sahsiah diri murid perlu memahami dan menguasai pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai bagi memastikan nilai akhlak diterap dengan berkesan. Ini selari dengan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi melahirkan murid yang mempunyai pegangan agama kukuh serta penghayatan akhlak yang mendalam. Penulisan kertas konsep ini tertumpu kepada perbincangan beberapa kaedah penerapan nilai akhlak yang boleh dipraktikkan dalam pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah rendah menurut pandangan Al-Ghazali. Antara kaedah penerapan nilai akhlak yang diusulkan Al-Ghazali ialah melalui teladan, latihan dan pembiasaan, nasihat serta ganjaran dan hukuman. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Muhd Fauzi, Ainul Widad Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
spellingShingle |
Muhd Fauzi, Ainul Widad Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
author_facet |
Muhd Fauzi, Ainul Widad Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
author_sort |
Muhd Fauzi, Ainul Widad |
title |
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
title_short |
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
title_full |
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
title_fullStr |
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
title_full_unstemmed |
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali |
title_sort |
penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru pendidikan islam menurut al-ghazali |
publisher |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/ |
_version_ |
1643836895339216896 |