Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali

Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Isl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhd Fauzi, Ainul Widad, Suhid, Asmawati, Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.58818
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.588182018-02-06T08:26:53Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/ Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali Muhd Fauzi, Ainul Widad Suhid, Asmawati Mohd Fakhruddin, Fathiyah Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Islam sebagai medium penting untuk membina sahsiah diri murid perlu memahami dan menguasai pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai bagi memastikan nilai akhlak diterap dengan berkesan. Ini selari dengan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi melahirkan murid yang mempunyai pegangan agama kukuh serta penghayatan akhlak yang mendalam. Penulisan kertas konsep ini tertumpu kepada perbincangan beberapa kaedah penerapan nilai akhlak yang boleh dipraktikkan dalam pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah rendah menurut pandangan Al-Ghazali. Antara kaedah penerapan nilai akhlak yang diusulkan Al-Ghazali ialah melalui teladan, latihan dan pembiasaan, nasihat serta ganjaran dan hukuman. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf Muhd Fauzi, Ainul Widad and Suhid, Asmawati and Mohd Fakhruddin, Fathiyah (2017) Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc) 2017, 16 Dec. 2017, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 391-398).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Akhlak adalah asas penting dalam Islam dan menjadi salah satu tunjang utama dalam pembinaan sahsiah diri manusia. Dalam perkembangan pendidikan abad ke 21, masalah keruntuhan akhlak semakin serius terutamanya dalam kalangan murid sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Oleh itu, guru Pendidikan Islam sebagai medium penting untuk membina sahsiah diri murid perlu memahami dan menguasai pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sesuai bagi memastikan nilai akhlak diterap dengan berkesan. Ini selari dengan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi melahirkan murid yang mempunyai pegangan agama kukuh serta penghayatan akhlak yang mendalam. Penulisan kertas konsep ini tertumpu kepada perbincangan beberapa kaedah penerapan nilai akhlak yang boleh dipraktikkan dalam pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah rendah menurut pandangan Al-Ghazali. Antara kaedah penerapan nilai akhlak yang diusulkan Al-Ghazali ialah melalui teladan, latihan dan pembiasaan, nasihat serta ganjaran dan hukuman.
format Conference or Workshop Item
author Muhd Fauzi, Ainul Widad
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
spellingShingle Muhd Fauzi, Ainul Widad
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
author_facet Muhd Fauzi, Ainul Widad
Suhid, Asmawati
Mohd Fakhruddin, Fathiyah
author_sort Muhd Fauzi, Ainul Widad
title Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
title_short Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
title_full Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
title_fullStr Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
title_full_unstemmed Penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru Pendidikan Islam menurut Al-Ghazali
title_sort penerapan nilai akhlak dalam pengajaran guru pendidikan islam menurut al-ghazali
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2017
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/1/35-46.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/58818/
_version_ 1643836895339216896