Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap tekanan kerja, dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia dan seterusnya melihat perbezaan tahap tekanan kerja berdasarkan jantina Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia. Seramai 46 guru PJ sekolah menengah telah dipili...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2016
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/1/53-74.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap tekanan kerja, dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia dan seterusnya melihat perbezaan tahap tekanan kerja berdasarkan jantina Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia. Seramai 46 guru PJ sekolah menengah telah dipilih secara rawak daripada peserta kursus Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) di Universiti Putra Malaysia. Responden kajian telah diberikan soal selidik tekanan kerja guru Pendidikan Jasmani (Occupational Stress Questionnaire-OSQ). Instrumen (OSQ) soal selidik telah dibina khas untuk mengukur tahap stress oleh Awadhesh KS (2015). Kajian ini memilih reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan deskriptif. Data yang diperoleh dari soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian lelaki pada (M=171.0000, SP= 16.74023), manakala perempuan (M=168.7857, SP=24.11601) menunjukkan bahawa tiada terdapat perbezaan yang signifikan tahap tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani lelaki dan perempuan di sekolah menengah di Malaysia. Dapatan daripada responden kajian menyatakan bahawa tahap tekanan kerja guru Pendidkan Jasmani secara keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi. |
---|