Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan

Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap tekanan kerja, dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia dan seterusnya melihat perbezaan tahap tekanan kerja berdasarkan jantina Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia. Seramai 46 guru PJ sekolah menengah telah dipili...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ab Wahid, Mohd Khairudin, Soh, Kim Geok, Abdullah, Borhannudin, Samsudin, Shamsulariffin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/1/53-74.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.60239
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.602392018-05-18T02:14:24Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/ Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan Ab Wahid, Mohd Khairudin Soh, Kim Geok Abdullah, Borhannudin Samsudin, Shamsulariffin Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap tekanan kerja, dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia dan seterusnya melihat perbezaan tahap tekanan kerja berdasarkan jantina Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia. Seramai 46 guru PJ sekolah menengah telah dipilih secara rawak daripada peserta kursus Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) di Universiti Putra Malaysia. Responden kajian telah diberikan soal selidik tekanan kerja guru Pendidikan Jasmani (Occupational Stress Questionnaire-OSQ). Instrumen (OSQ) soal selidik telah dibina khas untuk mengukur tahap stress oleh Awadhesh KS (2015). Kajian ini memilih reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan deskriptif. Data yang diperoleh dari soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian lelaki pada (M=171.0000, SP= 16.74023), manakala perempuan (M=168.7857, SP=24.11601) menunjukkan bahawa tiada terdapat perbezaan yang signifikan tahap tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani lelaki dan perempuan di sekolah menengah di Malaysia. Dapatan daripada responden kajian menyatakan bahawa tahap tekanan kerja guru Pendidkan Jasmani secara keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/1/53-74.pdf Ab Wahid, Mohd Khairudin and Soh, Kim Geok and Abdullah, Borhannudin and Samsudin, Shamsulariffin (2016) Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 628-636).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk menilai tahap tekanan kerja, dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia dan seterusnya melihat perbezaan tahap tekanan kerja berdasarkan jantina Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah di Malaysia. Seramai 46 guru PJ sekolah menengah telah dipilih secara rawak daripada peserta kursus Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) di Universiti Putra Malaysia. Responden kajian telah diberikan soal selidik tekanan kerja guru Pendidikan Jasmani (Occupational Stress Questionnaire-OSQ). Instrumen (OSQ) soal selidik telah dibina khas untuk mengukur tahap stress oleh Awadhesh KS (2015). Kajian ini memilih reka bentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan deskriptif. Data yang diperoleh dari soal selidik dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Dapatan kajian lelaki pada (M=171.0000, SP= 16.74023), manakala perempuan (M=168.7857, SP=24.11601) menunjukkan bahawa tiada terdapat perbezaan yang signifikan tahap tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani lelaki dan perempuan di sekolah menengah di Malaysia. Dapatan daripada responden kajian menyatakan bahawa tahap tekanan kerja guru Pendidkan Jasmani secara keseluruhannya berada pada tahap yang tinggi.
format Conference or Workshop Item
author Ab Wahid, Mohd Khairudin
Soh, Kim Geok
Abdullah, Borhannudin
Samsudin, Shamsulariffin
spellingShingle Ab Wahid, Mohd Khairudin
Soh, Kim Geok
Abdullah, Borhannudin
Samsudin, Shamsulariffin
Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
author_facet Ab Wahid, Mohd Khairudin
Soh, Kim Geok
Abdullah, Borhannudin
Samsudin, Shamsulariffin
author_sort Ab Wahid, Mohd Khairudin
title Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
title_short Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
title_full Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
title_fullStr Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
title_full_unstemmed Tekanan kerja dalam kalangan guru Pendidikan Jasmani di Malaysia: satu tinjauan
title_sort tekanan kerja dalam kalangan guru pendidikan jasmani di malaysia: satu tinjauan
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/1/53-74.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60239/
_version_ 1643837301444313088