Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semang...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris
2016
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.64254 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.642542018-07-04T02:23:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/ Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Ismail, Mohd Mahadee Lee, Yok Fee Ab. Majid, Arfah Ab. Razak, Ratna Roshida Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semangat patriotisme yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini telah menimbulkan persoalan tentang kesesuaian kaedah pengajaran dan pembelajaran subjek berelemenkan patriotisme yang telah dilalui oleh rakyat khususnya generasi muda selama ini. Contoh keterhakisan semangat patriotisme tersebut adalah seperti penghinaan terhadap institusi beraja, agama Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa kebangsaan, Jalur Gemilang dan lagu kebangsaan. Justeru kajian ini akan meneliti dari peringkat akar-umbi tentang kaedah bersesuaian yang diinginkan oleh mahasiswa untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Sehubungan itu, kaedah nominal group technique (NGT) telah digunakan untuk mendapat maklum balas secara langsung dan telus daripada informan yang terdiri daripada para mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) tentang aspek tersebut. Dapatan kajian memaparkan kaedah pengajaran yang menarik seperti lawatan sambil belajar dan pembelajaran berorientasikan pelajar merupakan kaedah yang paling bersesuaian dan disukai pelajar untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf Ku Samsu, Ku Hasnita and Adnan, Zatul Himmah and Ismail, Mohd Mahadee and Lee, Yok Fee and Ab. Majid, Arfah and Ab. Razak, Ratna Roshida (2016) Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa. In: Persidangan Pemantapan Citra Kenegaraan 4 (COSNA 4), 13-15 Mac 2016, Kampus Sultan Azlan Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris. (pp. 632-639). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semangat patriotisme yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini telah menimbulkan persoalan tentang kesesuaian kaedah pengajaran dan pembelajaran subjek berelemenkan patriotisme yang telah dilalui oleh rakyat khususnya generasi muda selama ini. Contoh keterhakisan semangat patriotisme tersebut adalah seperti penghinaan terhadap institusi beraja, agama Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa kebangsaan, Jalur Gemilang dan lagu kebangsaan. Justeru kajian ini akan meneliti dari peringkat akar-umbi tentang kaedah bersesuaian yang diinginkan oleh mahasiswa untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Sehubungan itu, kaedah nominal group technique (NGT) telah digunakan untuk mendapat maklum balas secara langsung dan telus daripada informan yang terdiri daripada para mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) tentang aspek tersebut. Dapatan kajian memaparkan kaedah pengajaran yang menarik seperti lawatan sambil belajar dan pembelajaran berorientasikan pelajar merupakan kaedah yang paling bersesuaian dan disukai pelajar untuk memupuk semangat patriotisme mereka. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Ismail, Mohd Mahadee Lee, Yok Fee Ab. Majid, Arfah Ab. Razak, Ratna Roshida |
spellingShingle |
Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Ismail, Mohd Mahadee Lee, Yok Fee Ab. Majid, Arfah Ab. Razak, Ratna Roshida Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
author_facet |
Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Ismail, Mohd Mahadee Lee, Yok Fee Ab. Majid, Arfah Ab. Razak, Ratna Roshida |
author_sort |
Ku Samsu, Ku Hasnita |
title |
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
title_short |
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
title_full |
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
title_fullStr |
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
title_full_unstemmed |
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
title_sort |
kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa |
publisher |
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris |
publishDate |
2016 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/ |
_version_ |
1643837970960089088 |