Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa

Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ku Samsu, Ku Hasnita, Adnan, Zatul Himmah, Ismail, Mohd Mahadee, Lee, Yok Fee, Ab. Majid, Arfah, Ab. Razak, Ratna Roshida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.64254
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.642542018-07-04T02:23:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/ Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa Ku Samsu, Ku Hasnita Adnan, Zatul Himmah Ismail, Mohd Mahadee Lee, Yok Fee Ab. Majid, Arfah Ab. Razak, Ratna Roshida Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semangat patriotisme yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini telah menimbulkan persoalan tentang kesesuaian kaedah pengajaran dan pembelajaran subjek berelemenkan patriotisme yang telah dilalui oleh rakyat khususnya generasi muda selama ini. Contoh keterhakisan semangat patriotisme tersebut adalah seperti penghinaan terhadap institusi beraja, agama Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa kebangsaan, Jalur Gemilang dan lagu kebangsaan. Justeru kajian ini akan meneliti dari peringkat akar-umbi tentang kaedah bersesuaian yang diinginkan oleh mahasiswa untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Sehubungan itu, kaedah nominal group technique (NGT) telah digunakan untuk mendapat maklum balas secara langsung dan telus daripada informan yang terdiri daripada para mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) tentang aspek tersebut. Dapatan kajian memaparkan kaedah pengajaran yang menarik seperti lawatan sambil belajar dan pembelajaran berorientasikan pelajar merupakan kaedah yang paling bersesuaian dan disukai pelajar untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf Ku Samsu, Ku Hasnita and Adnan, Zatul Himmah and Ismail, Mohd Mahadee and Lee, Yok Fee and Ab. Majid, Arfah and Ab. Razak, Ratna Roshida (2016) Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa. In: Persidangan Pemantapan Citra Kenegaraan 4 (COSNA 4), 13-15 Mac 2016, Kampus Sultan Azlan Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris. (pp. 632-639).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Sememangnya proses pemupukan semangat patriotisme melalui pendidikan secara rasmi dalam kalangan rakyat Malaysia telah berlaku semenjak di bangku sekolah tadika lagi. Hal ini berterusan sehingga ke peringkat sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi. Namun, fenomena keterhakisan semangat patriotisme yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini telah menimbulkan persoalan tentang kesesuaian kaedah pengajaran dan pembelajaran subjek berelemenkan patriotisme yang telah dilalui oleh rakyat khususnya generasi muda selama ini. Contoh keterhakisan semangat patriotisme tersebut adalah seperti penghinaan terhadap institusi beraja, agama Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa kebangsaan, Jalur Gemilang dan lagu kebangsaan. Justeru kajian ini akan meneliti dari peringkat akar-umbi tentang kaedah bersesuaian yang diinginkan oleh mahasiswa untuk memupuk semangat patriotisme mereka. Sehubungan itu, kaedah nominal group technique (NGT) telah digunakan untuk mendapat maklum balas secara langsung dan telus daripada informan yang terdiri daripada para mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) tentang aspek tersebut. Dapatan kajian memaparkan kaedah pengajaran yang menarik seperti lawatan sambil belajar dan pembelajaran berorientasikan pelajar merupakan kaedah yang paling bersesuaian dan disukai pelajar untuk memupuk semangat patriotisme mereka.
format Conference or Workshop Item
author Ku Samsu, Ku Hasnita
Adnan, Zatul Himmah
Ismail, Mohd Mahadee
Lee, Yok Fee
Ab. Majid, Arfah
Ab. Razak, Ratna Roshida
spellingShingle Ku Samsu, Ku Hasnita
Adnan, Zatul Himmah
Ismail, Mohd Mahadee
Lee, Yok Fee
Ab. Majid, Arfah
Ab. Razak, Ratna Roshida
Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
author_facet Ku Samsu, Ku Hasnita
Adnan, Zatul Himmah
Ismail, Mohd Mahadee
Lee, Yok Fee
Ab. Majid, Arfah
Ab. Razak, Ratna Roshida
author_sort Ku Samsu, Ku Hasnita
title Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
title_short Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
title_full Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
title_fullStr Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
title_full_unstemmed Kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
title_sort kaedah pemupukan semangat patriotisme dalam pengajaran dan pembelajaran dari perspektif mahasiswa
publisher Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/1/COSNA-4.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64254/
_version_ 1643837970960089088