Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor

Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sha'ri, Sharil Nizam, Azman, Hafizan, Ismail, Mohd Ashri, N. Marie, Vivekananda M.
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/
http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Putra Malaysia
Language: English
id my.upm.eprints.64579
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.645792018-08-13T02:30:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/ Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan. Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2016 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf Sha'ri, Sharil Nizam and Azman, Hafizan and Ismail, Mohd Ashri and N. Marie, Vivekananda M. (2016) Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor. Jurnal Kesidang, 1 (1). pp. 102-127. ISSN 2550-1674; ESSN: 2600-7851 http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan.
format Article
author Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
spellingShingle Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
author_facet Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
author_sort Sha'ri, Sharil Nizam
title Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_short Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_full Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_fullStr Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_full_unstemmed Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_sort retorik dalam risalah iklan makanan segera di seksyen 7, shah alam, selangor
publisher Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/
http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114
_version_ 1643838063157182464