Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menem...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka
2016
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/ http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English |
id |
my.upm.eprints.64579 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.645792018-08-13T02:30:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/ Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan. Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2016 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf Sha'ri, Sharil Nizam and Azman, Hafizan and Ismail, Mohd Ashri and N. Marie, Vivekananda M. (2016) Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor. Jurnal Kesidang, 1 (1). pp. 102-127. ISSN 2550-1674; ESSN: 2600-7851 http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114 |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan. |
format |
Article |
author |
Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. |
spellingShingle |
Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
author_facet |
Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. |
author_sort |
Sha'ri, Sharil Nizam |
title |
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
title_short |
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
title_full |
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
title_fullStr |
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
title_full_unstemmed |
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor |
title_sort |
retorik dalam risalah iklan makanan segera di seksyen 7, shah alam, selangor |
publisher |
Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka |
publishDate |
2016 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/ http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114 |
_version_ |
1643838063157182464 |