Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran
Pendidikan khas merupakan pendidikan yang disediakan untuk pelajar yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran melalui sekolah khas, program inklusif dan program percantuman. Keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pelajar bermasalah pendengaran dalam program percantuman pe...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/1/FPP_2003_22.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Putra Malaysia |
Language: | English Malay |
id |
my.upm.eprints.9388 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.93882024-02-26T04:47:53Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/ Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran Karuppannan, Gunasegaran Pendidikan khas merupakan pendidikan yang disediakan untuk pelajar yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran melalui sekolah khas, program inklusif dan program percantuman. Keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pelajar bermasalah pendengaran dalam program percantuman pendidikan khas amat tidak memuaskan. Oleh kerana pelajar bermasalah pendengaran di sekolah rendah mengikuti Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), maka dalam kajian ini objektif KBSR telah digunakan sebagai asas untuk melihat kelemahan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian objektif KBSR ini dilihat daripada persepsi Guru Besar dan guru pendidikan khas terhadap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran, suasana tugas, komitmen terhadap tugas, dan kesesuaian kemudahan yang disediakan. Suasana tugas dilihat dari aspek pengiktirafan yang diterima oleh guru, sokongan yang diterima oleh guru, perhubungan guru dengan pihak sekolah dan ibu bapa, penglibatan murid, penglibatan ibu bapa dan kemahiran menggunakan bahasa isyarat. Di bawah aspek kesesuaian kemudahan pula dikaji faktor prasarana, kesesuaian bahan bantu mengajar dan peruntukan kewangan. Kajian ini merupakan reka bentuk deskriptif-korelasi yang dijalankan dengan menggunakan soal selidik yang dijawab oleh Guru Besar dan guru pendidikan khas. Hasil kajian menunjukkan, Guru Besar dan guru pendidikan khas mempunyai persepsi bahawa objektif KBSR tercapai di kalangan pelajar bermasalah pendengaran dan mereka juga mempunyai persepsi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan dengan baik. Sementara itu, guru pendidikan khas mempunyai persepsi bahawa mereka tidak menerima pengiktirafan yang cukup dalam program percantuman dan juga mereka tidak menerima sokongan daripada guru normal dalam menjalankan tugas. Berdasarkan persepsi guru pendidikan khas didapati bahawa perhubungan mereka dengan pihak pentadbir, guru normal, pelajar normal dan ibu bapa adalah baik. Daripada aspek penglibatan murid pula didapati guru pendidikan khas mempunyai persepsi pada tahap sederhana bahawa murid mengikut arahan, berminat untuk belajar dan mahu menggunakan alat bantu pendengaran. Ibu bapa pula didapati tidak menunjukkan minat dalam pelajaran anak mereka dan juga tidak melibatkan diri dengan sepenuhnya dalam aktiviti sekolah. Selain itu, didapati guru pendidikan IV khas dan pelajar hanya mahir pada tahap sederhana dalam bahasa isyarat. Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan guru pendidikan khas komited terhadap tugas mereka. Guru pendidikan khas juga mempunyai persepsi bahawa kesesuaian kemudahan yang disediakan iaitu dari aspek prasarana, bahan bantu mengajar dan peruntukan hanya berada pada tahap sederhana. Kajian juga menunjukkan guru pendidikan khas yang mengkhusus dalam bidang masalah pendengaran lebih komited dan dapat menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik. Selain itu, didapati terdapat hubungan yang signifikan di antara pengalaman guru pendidikan khas dengan kesemua pemboleh ubah bebas yang dikaji. Akhir sekali kajian menyimpulkan bahawa aspek pengajaran dan pembelajaran, pengiktirafan dan kemahiran dalam bahasa isyarat menjadi peramal dalam menentukan pencapaian objektif KBSR. 2003-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/1/FPP_2003_22.pdf Karuppannan, Gunasegaran (2003) Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. Children with disabilities - Education Hearing impaired students Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
topic |
Children with disabilities - Education Hearing impaired students |
spellingShingle |
Children with disabilities - Education Hearing impaired students Karuppannan, Gunasegaran Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
description |
Pendidikan khas merupakan pendidikan yang disediakan untuk pelajar
yang bermasalah pendengaran, penglihatan dan pembelajaran melalui
sekolah khas, program inklusif dan program percantuman. Keputusan
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) pelajar bermasalah pendengaran
dalam program percantuman pendidikan khas amat tidak memuaskan.
Oleh kerana pelajar bermasalah pendengaran di sekolah rendah
mengikuti Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR), maka dalam
kajian ini objektif KBSR telah digunakan sebagai asas untuk melihat
kelemahan pencapaian akademik pelajar. Pencapaian objektif KBSR ini
dilihat daripada persepsi Guru Besar dan guru pendidikan khas
terhadap pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran, suasana tugas,
komitmen terhadap tugas, dan kesesuaian kemudahan yang disediakan.
Suasana tugas dilihat dari aspek pengiktirafan yang diterima oleh guru, sokongan yang diterima oleh guru, perhubungan guru dengan pihak
sekolah dan ibu bapa, penglibatan murid, penglibatan ibu bapa dan
kemahiran menggunakan bahasa isyarat. Di bawah aspek kesesuaian
kemudahan pula dikaji faktor prasarana, kesesuaian bahan bantu
mengajar dan peruntukan kewangan. Kajian ini merupakan reka bentuk
deskriptif-korelasi yang dijalankan dengan menggunakan soal selidik
yang dijawab oleh Guru Besar dan guru pendidikan khas. Hasil kajian
menunjukkan, Guru Besar dan guru pendidikan khas mempunyai
persepsi bahawa objektif KBSR tercapai di kalangan pelajar bermasalah
pendengaran dan mereka juga mempunyai persepsi bahawa proses
pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan dengan baik. Sementara itu,
guru pendidikan khas mempunyai persepsi bahawa mereka tidak
menerima pengiktirafan yang cukup dalam program percantuman dan
juga mereka tidak menerima sokongan daripada guru normal dalam
menjalankan tugas. Berdasarkan persepsi guru pendidikan khas
didapati bahawa perhubungan mereka dengan pihak pentadbir, guru
normal, pelajar normal dan ibu bapa adalah baik. Daripada aspek
penglibatan murid pula didapati guru pendidikan khas mempunyai
persepsi pada tahap sederhana bahawa murid mengikut arahan,
berminat untuk belajar dan mahu menggunakan alat bantu
pendengaran. Ibu bapa pula didapati tidak menunjukkan minat dalam
pelajaran anak mereka dan juga tidak melibatkan diri dengan
sepenuhnya dalam aktiviti sekolah. Selain itu, didapati guru pendidikan
IV
khas dan pelajar hanya mahir pada tahap sederhana dalam bahasa
isyarat. Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan guru pendidikan
khas komited terhadap tugas mereka. Guru pendidikan khas juga
mempunyai persepsi bahawa kesesuaian kemudahan yang disediakan
iaitu dari aspek prasarana, bahan bantu mengajar dan peruntukan
hanya berada pada tahap sederhana. Kajian juga menunjukkan guru
pendidikan khas yang mengkhusus dalam bidang masalah pendengaran
lebih komited dan dapat menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran dengan baik. Selain itu, didapati terdapat hubungan yang
signifikan di antara pengalaman guru pendidikan khas dengan kesemua
pemboleh ubah bebas yang dikaji. Akhir sekali kajian menyimpulkan
bahawa aspek pengajaran dan pembelajaran, pengiktirafan dan
kemahiran dalam bahasa isyarat menjadi peramal dalam menentukan
pencapaian objektif KBSR. |
format |
Thesis |
author |
Karuppannan, Gunasegaran |
author_facet |
Karuppannan, Gunasegaran |
author_sort |
Karuppannan, Gunasegaran |
title |
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
title_short |
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
title_full |
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
title_fullStr |
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
title_full_unstemmed |
Persepsi Guru Besar dan Guru Terhadap Pencapaian Objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah di Kalangan Murid Bermasalah Pendengaran |
title_sort |
persepsi guru besar dan guru terhadap pencapaian objektif kurikulum bersepadu sekolah rendah di kalangan murid bermasalah pendengaran |
publishDate |
2003 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/1/FPP_2003_22.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9388/ |
_version_ |
1792154429611311104 |