Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes

Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jones , Sonia, Tanner, Howard
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33975/1/Jilid_14_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33975/
http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2005.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
Description
Summary:Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembangan kognitif and kebolehan menggunakan kemah iran metakognitif dan strategik telah direka oleh pelapor. Pelajarpelajar yang mengikuti kursus ini telah mendapat keputusan yang lebih tinggi dan signifikan di dalam ujian akhir metakognitif dan kognitif apabila dibanding dengan kumpulan kawalan. Walaupun kemahiran kognitif tidak diajar secara langsung dalam kursus ini, boleh diandaikan bahawa pengajaran kemahiran metakognitif bolehmembantu meningkatkan lagi kemahiran kognitif para pelajar.