Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembang...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1995
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/33975/1/Jilid_14_Artikel_05.pdf http://eprints.usm.my/33975/ http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2005.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sains Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran
pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian
awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembangan
kognitif and kebolehan menggunakan kemah iran metakognitif dan strategik telah direka oleh pelapor. Pelajarpelajar yang mengikuti kursus ini telah mendapat keputusan yang lebih tinggi dan signifikan di dalam ujian
akhir metakognitif dan kognitif apabila dibanding dengan kumpulan kawalan. Walaupun kemahiran kognitif
tidak diajar secara langsung dalam kursus ini, boleh diandaikan bahawa pengajaran kemahiran metakognitif
bolehmembantu meningkatkan lagi kemahiran kognitif para pelajar. |
---|