Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes

Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jones , Sonia, Tanner, Howard
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33975/1/Jilid_14_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33975/
http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2005.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sains Malaysia
Language: English
id my.usm.eprints.33975
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.33975 http://eprints.usm.my/33975/ Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes Jones , Sonia Tanner, Howard LB2300 Higher Education Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembangan kognitif and kebolehan menggunakan kemah iran metakognitif dan strategik telah direka oleh pelapor. Pelajarpelajar yang mengikuti kursus ini telah mendapat keputusan yang lebih tinggi dan signifikan di dalam ujian akhir metakognitif dan kognitif apabila dibanding dengan kumpulan kawalan. Walaupun kemahiran kognitif tidak diajar secara langsung dalam kursus ini, boleh diandaikan bahawa pengajaran kemahiran metakognitif bolehmembantu meningkatkan lagi kemahiran kognitif para pelajar. Penerbit Universiti Sains Malaysia 1995 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/33975/1/Jilid_14_Artikel_05.pdf Jones , Sonia and Tanner, Howard (1995) Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes. The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 14 (1). pp. 1-18. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2005.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Jones , Sonia
Tanner, Howard
Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
description Seramai 300 orang pelajar telah mengikuti satu kursus untuk meningkatkan lagi kemahiran pemikiran matematik mereka. Kumpulan ini telah dibandingkan dengan satu kumpulan kawalan melalui ujian awal (pre-test), ujian akhir (post-test) dan temuduga berstruktur. Alat-alat untuk menilai tahap perkembangan kognitif and kebolehan menggunakan kemah iran metakognitif dan strategik telah direka oleh pelapor. Pelajarpelajar yang mengikuti kursus ini telah mendapat keputusan yang lebih tinggi dan signifikan di dalam ujian akhir metakognitif dan kognitif apabila dibanding dengan kumpulan kawalan. Walaupun kemahiran kognitif tidak diajar secara langsung dalam kursus ini, boleh diandaikan bahawa pengajaran kemahiran metakognitif bolehmembantu meningkatkan lagi kemahiran kognitif para pelajar.
format Article
author Jones , Sonia
Tanner, Howard
author_facet Jones , Sonia
Tanner, Howard
author_sort Jones , Sonia
title Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
title_short Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
title_full Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
title_fullStr Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
title_full_unstemmed Accelerating Cognitive Development Using a Mathematical Thinking Skills Course to Target Metacognitive Processes
title_sort accelerating cognitive development using a mathematical thinking skills course to target metacognitive processes
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 1995
url http://eprints.usm.my/33975/1/Jilid_14_Artikel_05.pdf
http://eprints.usm.my/33975/
http://apjee.usm.my/JPP_14_1995/Jilid%2014%20Artikel%2005.pdf
_version_ 1643708077046759424